Re: Zvláštní konstrukce ventilátoru

Jirka Mww jirka.mww na gmail.com
Pátek Leden 9 09:48:43 CET 2015


Dovolím si jen takovou spekulaci :

Cívky jsou motány tak, že sousední vždy vytvářejí opačné mg. pole.
Střídáním polarity proudu v sériově zapojených cívkách dojde k postupnému
přitahování a odpuzování  opačně zmagnetovaných segmentů.
Elektronika je tak složitá proto, že se v mezerách mezi střídáním polarit měří
v cívkách indukované napětí, které odpovídá aktuální rychlosti.
Podle rychlosti se upravuje tvar a intenzita proudu do cívek
( nějaká PWM? ) tak aby se optimalizovala spotřeba.
Ale možná je to jinak.

Dne 9. ledna 2015 9:07 Pavel Troller <patrol na sinus.cz> napsal(a):
> Zdravím,
>   v ústřednách se používají poměrně velké ventilátory od firmy PAPST. Jeden
> z nich se poškodil - má zkrat na napájení. Nedestruktivně je rozebratelný
> jen částečně a protože v tomto stavu případnou opravu neumožnil, provedli
> jsme destruktivní rozborku (odvrtání). Odhalila se nám tím velmi zvláštní
> konstrukce.
>   Zdánlivě jde o běžnou konstrukci s plášťovým rotorem, ale po rozborce se
> ukázalo, že čtyři póly statoru mají ve skutečnosti pouze JEDNO vinutí,
> zapojené do série. Jak tohle může fungovat ? Deska elektroniky je složitá
> jak orloj, ale vedou z ní fakt jen 2 (slovy: dva) dráty do statoru. Jak tohle
> funguje ?
>   Dovolil jsem si pořídit foto. Naleznete zde:
>   http://sinus.cz/~patrol/unsorted/vent1.jpg
>   http://sinus.cz/~patrol/unsorted/vent2.jpg
>   Co je tam dále zvláštní, je podivné tvarování statorových plechů. Je tam
> takové zvláštně tvarované vybrání, taková vlnka. Že by ta byla zdrojem
> točivého pole ?
>   Konstrukce rotoru je též zvláštní: Je to vlastně měděný "hrníček" (zda
> náhodou není jen železný a silně poměděný nevím, ale škrábal jsem to co jsem
> mohl a pořád jen měď a měď) a v něm je vlepena stočená vložka z elastické
> magnetické hmoty (něco jako "ohebný ferit"). Ta se dala odlepit, vyndat a
> narovnat a pokud se po ní jezdí šroubovákem, tak "poskakuje", tj. je patrné,
> že po délce té vložky jsou magneticky různě polarizované oblasti
> (pravděpodobně 4). Při otáčení v sestaveném stavu je lehce patrné "krokování"
> (rotor má tendenci se vracet do čtyř různých "stabilních poloh").
>   Setkali jste se s něčím takovým ?
>   Zdraví Pavel
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list



-- 
Zdravi
Jirka OK1MWW


Další informace o konferenci Hw-list