Nabíjení a životnost Li-ion 18650.

Jirka zaloha na volny.cz
Čtvrtek Leden 8 12:21:48 CET 2015

Napíšu k tomu pár trochu chaotických postřehů, nicméně jako vodítko by
to mohlo být užitečné...

1) při dlouhodobém skladování nabitých LiIon se doporučuje jen částečné
nabití, charakterizované svorkovým napětím cca 3,7 - 3,8 V (viz např.
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_store_batteries).
Zpravidla se to zdůvodňuje zvýšením životnosti článků. Popsaný režim se
skladování blíží...

2) ať už zvolíte napětí jakékoliv, pro nabíjení stačí libovolný
(pochopitelně dostatečně přesný a stabilní) napěťový zdroj s omezením
proudu, není třeba nic speciálního.

3) 5 až 10 let je docela dlouho, obecně se tvrdí, že LiIon mají
životnost řádově okolo 3 let bez ohledu na využití (pochopitelně v
mezích požadovaných výrobcem). Viz ale dále...

4) 0,5 W je řekněme nějakých 150 mA, půl hodiny je cca 75 mAh. Z toho
plyne poměrně značné kapacitní předimenzování, což je dobře.

5) moje reálná zkušenost z použití značkových LiIon 18650 je taková, že
jejich životnost je zpravidla řadu let, čili byste možná dosáhl delší
doby, než jsou ony 3 roky. Počítejte ovšem s postupným poklesem
kapacity, třeba na polovinu, popř. i méně. Zřejmě poroste i vnitřní
odpor. S ohledem na kapacitní předimenzování a malý požadovaný proud by
to ale nemuselo vadit...

6) exaktnější ověření bude časově náročné a stejně nezískáte nic
universálně platného. Možná bych zvolil ještě větší předimenzování,
pokud máte v konstrukci prostor (2x 18650 paralelně), udržovací napětí
okolo 3,8V a vše by nejspíš mělo fungovat.

7) stejně ale pamatujte na ověření stavu LiIon vždy po několika letech,
zvlášť pokud jde o nějak kritickou aplikaci.

--
Jirka