LED menice z 1AA

Miroslav Šinko sinkomiro na gmail.com
Pondělí Leden 5 17:20:36 CET 2015

Kedysi som sa inspiroval ELM-om
http://elm-chan.org/works/led1/report_e.html

Odladil som si hodnoty suciastok pre co najvyssi vystupny prud, vid mala
priloha.

Dokonca som k tomu spisal aj text, tu je podstatne:

Veľa záleží na výbere tranzistora. Nejde o dosiahnutú účinnosť, tá bola
pri mojich pokusoch vždy okolo 60%. Rozdiel je v dosiahnuteľnom
výstupnom prúde - zodpovedajúco sa menil aj vstupný. Vyskúšal som
nasledovné tranzistory, uvádzam aj dosiahnutý výstupný prúd:
KC509	42mA
KC507-8	nižší ako pri KC509
BC639	25mA
KD135	35mA
MPSA44	pod 20mA
C945	pod 20mA
BC337-40	48mA

Zvolil som teda tranzistor s najvyšším dosiahnutým prúdom BC337-40. Je
možné, že by sa našiel tranzistor, ktorý by dodal ešte vyšší prúd,
dostal som tip na tranzistory z meničov bleskov jednorázových fotoaparátov.

Výstupny prúd výrazne závisí aj na bázovom odpore. Zdroje na internete
pri tejto schéme uvádzajú hodnotu odpora v rozmedzí 560R až 1k, no
výstupný prúd je pri takýchto hodnotách nízky, použiteľný snáď pre
napájanie jednej LED. Prúd sa zmenšovaním odporu pri zhruba rovnakej
účinnosti zvyšuje až do odporu 51R, potom už výrazne klesá účinnosť
(výstupný prúd rastie už len málo, ale vstupný rapídne). Zvolil som teda
hodnotu 82R.

Transformátor je navinutý na toroidnom jadre priemeru 5mm smaltovaným
drôtom s priemerom 0,3mm. Na počte závitov cievok veľmi nezáleží, skúšal
som po 10 - 15 - 20 závitov, výsledok bol cca rovnaký. Zvolil som teda
2x 15 závitov.

Pomery v obvode pri nabitom akumulátore:
vstup	1.3V / 180mA
výstup	3V / 48mA
účinnost	61%
pracovná frekvencia	65kHz (merané čítačom v kolektore / báze tranzistora)

miro