OT - Majzlík se baví

Jiří Majzlík Němeček jirry na centrum.cz
Pondělí Leden 5 14:55:20 CET 2015

Dost blbě :-)

Osvědčený postup je tento. Nejdřív se udělá šroub a provizorní matice.
Na konci šroubu není závit, ale jen čep, jehož průměr je stejný jako
průměr díry matice. Do čepu se příčně vyvrtá díra, do ní se zasadí nožík
a zajistí se klínkem. Tím vznikne primitivní závitník s jedním břitem.
Závit šroubu se vede v provizorní matici, zatímco břit kousek po kousku
vyřezává závit do matice.

https://www.youtube.com/watch?v=cztX3GSPBYM

Já osobně mám v plánu udělat to ale jinak. Chci udělat šroub normálně se
závitem až do konce, na konci ale závit sesoustužím tak, že vznikne
kužel - jako u normálního závitníku. Potom ten kužel podélně rozříznu,
vložím do něj plátek oceli a obrousím ho tak, aby kopíroval tvar
zužujícího se závitu. Takto vzniklý nožík naostřím, trošku ho z dřevěné
části závitu povystrčím, dlátem udělám před nožíkem místo pro "špony" a
bude.

  Myslím, že by se takto dal závit vyříznout najednou a bez pomocné
matice. Snad se k tomu někdy dostanu.

JMN