Přesný teploměr (termostat)

Pátek Leden 2 20:04:16 CET 2015

Dobrý večer,

     poslední dobou jsem přemýšlela nad jednou věcí a k té by bylo
potřeba mít termostat, nebo možná i jen teploměr, schopný udržet teplotu
lázně 20°C s tolerancemi +-0,25°C takže docela přesně.

     Jak byste řešili takový problém? Když si situaci zjednoduším, tak
jen pro teploměr, který by dokázal měřit se skutečnou přesností na ty
desetiny stupně? Pro řízení termostatu by to asi chtělo nějaký PID
regulátor, ale možná by stačilo i něco jednoduššího.

     Jde mi spíše o princip a případně čidlo. Jediné, co mne napadá, je
platinový odpor. Ten má ale nevýhodu ve značné nelinearitě, ačkoli zase
je pravda, že je přesně popsaná. Malé rozmezí by se dalo řešit i velikou
tabulkou pro linearizaci. Pokud bych chtěla měřit v rozsahu třeba -10 až
+150°C, tak by vycházela neúměrně veliká, určitě je i nějaká jiná
možnost. Většina jiných čidel má sice často obrovské rozlišení, ale
toleranci třeba i +-2°C což je dost.

     Teďka nebudu nic stavět, spíše si chci udělat představu o tom, co
je možné. Jelikož by se jednalo o jeden, až maximálně tři kusy, tak cena
čidla nehraje roli. Pokud se tedy budeme držet maximálně trojmístných
hodnot :-) Ale možná si to představuji moc snadno, nevím. V této oblasti
jsem vlastně ještě nebádala.

Saša Svobodová