rizeni krokoveho motoru

Petr Labaj labaj na volny.cz
Středa Únor 25 16:03:16 CET 2015


Docela jste mě překvapil, když jste napsal, že je Vám jasný princip
detekce zablokovaného motoru. To nijak snadné není, a za normálních
okolností se to nevyhodnocuje.

Běžný driver krokového motoru bez zpětné vazby (tj. takový, jaký je v
99.8% nasazení) umí jen jednu hodnotu proudu, případně 2 v případě,
kdy je nastaveno omezení proudu při stojícím motoru.
Když píšu "proud motoru", tak tím myslím součet absolutních hodnot proudu
v obou cívkách (u 2-fázového krokového motoru). Poměr mezi velikostmi
proudu v těch 2 cívkách navzájem pak určuje polohu, ve které se zastaví
rotor motoru mezi dvěma pólovými nástavci (mikrokrokování).
Jinak jak už tady zaznělo, tak krokové motory sa napájejí proudovým zdrojem,
nikoli napěťovým. Tomu omezení proudu se říká choppering.

To, co jsem napsal platí pro výkonné krokáče, jaké se používají třeba v CNC.
Tyto motory mají velmi malou indukčnost a odpor cívek, a při napájení běžně
používaným napětím (třeba 12-80V) by s driverem bez omezení proudu
chopperem velmi rychle shořely.

"Sprotřebitelské" krokáče, které jsou osazené v různé levné elektronice
mají naopak dost vysoký odpor vinutí a napájejí se napěťovým zdrojem,
většinou kolem 12V. Tyto motory jsou nevýkonné, ale jejich řízení a použití
je velmi snadné, takže se docela dost dělají.

Jinak k té Vaší otázce - ano, motor dostává víceméně pořád stejný proud
(drobný rozdíl tam je).
Takže když motor stojí nebo jede pomalu a naprázdrno, tak ten přebytek
energie prostě protopí.

PL

*********************************

From: <nevrklap na volny.cz>
To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Wednesday, February 25, 2015 10:06 AM
Subject: rizeni krokoveho motoru


Zdravim,

potreboval bych si ujasnit problematiku rizeni krokovych motoru.
V zasade je mi asi jasny princip mikrokrokovani, rizeni proudu - fast,mixed,slow decay (nevim jak se to oznacuje cesky), detekce zablokovani rotoru..
Kdyz ridim motor (bipolarni 2-fazovy), tak pomoci PWM generuji dve fazove posunute sinusovky proudu, jejich amplituda je nejak nastavena a je v zasade konstantni az na rezim, kdy motor stoji a obvykle se proud snizi, pokud tedy nevadi mensi moment.. 

Jak se ale projevuje kdyz je motor naprazdno a se zatezi?
Chapal bych, ze po prekroceni nejakeho maximalniho zatezovaciho momentu dojde ke ztrate kroku. Pokud je zatez konstantni tak proste nastavim nejaky rozumny proud (aby byla nejaka rezerva) a je to OK (motor nejak topi..). 
Pokud by motor jel treba vetsinu casu +-naprazdno a jen obcas se zatez zvetsila, tak by musel byt pouzit porad ten maximalni proud pokud bych nechtel mit problemy se ztratou kroku, coz by znamenalo ze motor bude porad topit na maximum..?
Jeste me napada, pokud bude motor pod zatezi mohlo by byt potreba dodavat z venci vice enegie nez bez zateze (jina strida PWM), ale motor bude porad topit stejne - stejny proud vinutim?

Nevite prosim o nejake literature ktera by tohle vysvetlovala?

Diky
P.



Další informace o konferenci Hw-list