Oprava zdroje Voltcraft Digi 35

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Sobota Únor 14 03:07:52 CET 2015

Zdravim,

nejakou dobu mne opouštěl "zálozni" zdroj Voltcraft Digi 35 (jednokanál
0-30V/0-2.5A, lineár s digitálním měřením),
http://www.radiomuseum.org/images/radio/conrad_electronic/voltcraft_netzgerat_digi_35_296093.jpg

Příznaky:

1) Ampérmetr na zdroji ukazoval výstupní proud 2.5A, reálně byl něco
přes 1.3A, při větším odběru začal omezovat, jako kdyby skutečně těch
2.5A dával.

2) Výstupní napětí není stabilizované, když ho zatížím na 5V/1A, tak po
odpojení zátěže napětí vyleze na cca 7.5V (jsem s ním ppoháněl
minivrtačku, tak tam to příliš nevadilo, ale teď bych ho potřeboval
umravnit).

Našel jsem schéma:
http://www.berel-am-ries.de/WVSS/Arbeitsvorlagen/Reparaturen/Netzteil/DIGI_35_Original.JPG
a následně i schéma s oměřenými body:
http://www.berel-am-ries.de/WVSS/Arbeitsvorlagen/Reparaturen/Netzteil/Digi35_F_5.GIF

Chvíli trvalo, než jsem pochopil, jak se na ta měřená napětí koukat - co
je modré, je proti zápornému pólu, co je červené, proti kladnému. Navíc
mám nějaký psychický problém při chápání zdroje, který má jako zem
kladnou výstupní svorku :)

Bod 1 vyřešila výměna obou (preventivně, vadný byl jen jeden)
tranzistorů TR2 a TR3, teď dává zhruba proud, který ukazuje na DMM
(zatím jsem se nesnažil seřídit měřidla).

Ale s bod 2 pro mne trochu zůstává záhadou - oměřeny reference IC2
(1.23V), D6 (zenerka 12V) i ta příšernost R12 - D4 - D5 (cca 3.1V).
Všechna napětí sedí v rozumných tolerancích, s výjimkou napětí na
výstupu OP2 (ne schématu B2761D, ekvivalent TAA2761A), tedy noze 8 - já
tam naměřil cca -12V místo předpokládáných -0.22V.

Další zmatek se vyskytnul v tom zdroji pro posunutí nuly - D1, D2 a
spol. Na C1 - C2 jsem naměřil něco přes 20V proti zemi, resp. střednímu
vývodu toho vinutí. Potud OK, ale pokud měřím proti červené svorce,
vycházelo mi to zhruba o těch 12V posunuté (teď to lovím z hlavy, dílna
je jinde, než PC, ze kterého píšu).

Zřejmě to bude souviset - co jsem ale (blbec) neudělal, je proměření
těch diod D1 a D2, kdyby byla jedna z nich nevodivá, mohlo by to asi
takhle nějak uplavat.

Napadá někoho, kam se podívat dál?

Jinak na první pohled na osazení součástek bych skoro tvrdil, že ten
zdroj vyráběli východní Němci pro Voltcraft - jednak podle označení IO a
LED, jednak podle popisu na některých odporech v azbuce.

Díky za každou dobrou radu.

Pavel Kutina