SN74AUP1G14 - latch-up pri zapnuti napajeni - snad VYRESENO

Jirka zaloha na volny.cz
Pátek Únor 13 16:11:36 CET 2015

Tak dnes dorazily SN74LVC1G14 a provedl jsem nejake pokusy se stavajicim
zapojenim plus ruznymi zmenami. Zjistil jsem zhruba toto:

1) latchup u SN74AUP1G14 pravdepodobne vznika nejakym zakmitem na
napajeni. Jak uz jsem psal, lze ho do urcite miry odstranit kvalitnim
blokovacim C tesne u pouzdra, ale tento zpusob neni ani zdaleka
spolehlivy a napr. pri zmene pocatecniho napajeciho napeti pred zapnutim
se latchup objevi znova. Skutecne lze latchup odstranit az pouzitim
serioveho odporu do pinu Vdd:

- pri napajeni cca 4 V a bez dodatecneho blokovani kondenzatorem u
pouzdra IO jsem zjistil hranicni hodnotu okolo 55 Ohmu, pri nizsim
odporu opatreni uz nefungovalo

- pri doplneni blokovani kvalitni MLCC vyvodovou keramikou 100 nF z
nejake prastare PC desky tesne u pouzdra se hranicni hodnota odporu do
pinu Vdd snizila na cca 10 Ohmu, pod ni opet bez vlivu

- pri pouziti 100 nF SMD 1206 (hmota neznama) se pri jednom pokusu dal
snizit odpor az k nule, pri druhem (s jinym kusem C, ale ze stejneho
pasku ze sousedni pozice) byla situace horsi nez s vyse zminenym
vyvodovym C. Proste ducharina...

- uz existujici latchup SN74AUP1G14 se "vypne" snizenim proudu do pinu
Vdd pod cca 30 mA

2) definitivni stabilitu prinesla az vymena verze SN74AUP1G14 za verzi
SN74LVC1G14. Vse se nyni chova zcela mravne pri jakemkoliv napajeni v
provoznich mezich (2,8 - 4,2 V), neni potreba zadne dodatecne blokovani
tesne u pouzdra, ani predradny odpor do Vdd. Zatim se mi latchup u LVC
verze nepodarilo vubec vyvolat, proste jako za starych dobrych casu s
CMOS 4000, HC nebo HCT.

Obavy z katalogove vyssiho klidoveho odberu hradel rady LVC proti AUP se
nepotvrdily. Dvojice hradel nedokaze vyvolat ani 0,1 uA udaj na rozsahu
200 uA... Hodnota je dulezita proto, ze obvod je trvale pripojeny k
LiIon clanku.

Jak zminuje kolega wek, latchup zavisi na mnozstvi nejruznejsich vlivu a
ma vliv jak kvalita CMOS soucastky a ostatnich prvku, tak jeji obvodove
zapojeni, topologie na DPS a rada dalsich veci.

Cili moje zkusenost nemusi byt prenosna, ale jako voditko ci varovani
poslouzit muze.

--
Jirka