Vzchuchova mezera - navrh trafa?

Hugo KOTTAS hugokottas na web.de
Neděle Únor 8 16:31:11 CET 2015

Ahoj,

tenhle pán má docela dobry tools na menice. Pise tam i o vzduchove mezere.

http://schmidt-walter.eit.h-da.de/

Zdravim HK

----- Original Message -----
From: "Jirka" <zaloha na volny.cz>
To: <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Saturday, February 07, 2015 9:19 PM
Subject: Re: Vzchuchova mezera - navrh trafa?

Mluvíme tu o spínaném zdroji, který nepochybně má zpětnou vazbu. Dále
jde pravděpodobně o flyback, kdy se energie v trafu akumuluje v
magnetické formě během aktivní části cyklu (tedy při otevřeném koncovém
spínacím prvku na primáru) a ve zbývající části se předává do
sekundárního obvodu.

Pro jednoduchost dále uvažujme proudový mód PWM, např. viz notoricky
známé řídící obvody řady UC384x.

No a zmíněná zpětná vazba při minimálním (tedy prakticky nulovém)
odebíraném výkonu na sekundáru stáhne šířku budicího pulsu na primáru a
tedy i max. dosažený proud tak, že sycení jádra je minimální. Naopak
pokud odebíraný výkon ze sekundáru roste, přidává šířku a tím roste i
primární proud a sycení jádra.

Energie se z primáru na sekundár přenáší právě prostřednictvím mag.
energie v jádře. No a čím víc je jí potřeba na sekundáru, tím víc jí
musí být v jádře a tím větší tedy musí být i jeho sycení...

Dá se to vysvětlit jistě elegantněji a lépe, případně i podrobněji (v
popisu třeba pro jednoduchost neuvádím, jak souvisí šířka pulsu vs.
sycení vs. indukované napětí na sekundáru), ale takhle to myslím postačí.

Nejde o samostatné trafo, ale o jeho využití popsané výše. Mimochodem
právě testování se zmíněným obvodem UC384x apod. má tu výhodu, že pokud
je správně navržený snímací odpor proudu, tak obvod dokáže zabránit
katastrofickému nárůstu primárního proudu při ev. přesycení jádra.

Klidně mě někdo doplňte či opravte.

--
Jirka