OT UZ zvlhcovac

Admin HWnews hwnews na cncnet.info
Středa Prosinec 30 19:37:37 CET 2015

No my letos jeste netopili (2.patro zatepleny panelak - rohovy byt
90m^2)...vsechno v ramci "pasivnich" prijmu (rack, akvaria, PC, TV a
vareni). No a samozrejme eventuelne sousedi - nicmene ja cely rok chodim
naboso a v trenyrkach a tricku - zateplovat si spolecne stropy a zdi
nebudu. Rocne platime za vytapeni tusim 4.500Kc (kdyz je jo zima tak
maximalne 6.000Kc).

Hrozny vliv ma vlhkost zdiva a podlah - vim o cem mluvim - zil jsem
nekolik let ve 150 let starem prizemnim mestskem baraku a o 1.5m nize
byl metr vody ve sklepe. Sedesatky zdi se sypanym jadrem - to bylo neco
jako knoty. Bylo to velke 1+1 (cca 45m^2) naprosto nevytopitelne (teda
az do povodni 2002 - to se to prvne povedlo vytopit :-) . Jakekoli
privedene teplo se spotrebovavalo na odpar a ne na zvyseni teploty.
Samozrejme kazdou zimu v rozich za skrinema zampiony do dvou metru.

V panelaku je vlhkost zdiva v podstate nulova - ten komunistickej beton
je v podstate nenasakavej - takze to velmi snadno vytopite, protoze
nemusite ohrivat vodu ve vzduchu.

Co se tyka vetrani ted v zime tak treba ted kdyz se kouknu na meteo:
http://www.jakjevenku.info/

Tak pri -1st mame RH 75% - to se zda hodne jenze to je prave ta
osidnost, ze se jedna o relativni vlhkost. Pokud vezmete tenhle vzduch a
ohrajete ho na tech 20stC dostanete razem RH opravdu treba jen 15%. RH
je vztazena ke vzduchu s maximalni nasycenosti vodnimi parami, ktera se
silene meni s teplotou.
Problem je, ze RH 100% pri -1stC je 4.5g/m^3 tak pri 20stC je to
17.3g/m^3. Jen pro ilustraci pri 35st je to 38g a pri -25st je to 0.5g.
Ta nelinearita je dana tim, ze na bodu mrazu nadbytecna voda vymrzne. Je
to videt i na grafech - v 17:25 klesla pod nulu, ale je videt jak RH
lezlo nahoru a pri prechodu pod nulu zase zacalo klesat (nekdy je videt
i to jak teplota chvili leze po nule, nebot se energie spotrebovava na
to vymrznuti).

Samozrejme pokud si otevrete ve vlhkem byte v noci okna tak vam tam bude
pocitove vetsi zima nez me s RH 20%. Nicmene dokud budete mit vlhke zdi
tak s tim nic neudelate - napustite tam suchy studeny vzduch, po ohrati
(dodani tepla) si ten vzduch natahne vodu ze zdi a jste tam kde jste byl
- jedine co se zmenilo, ze mate mene vody ve zdi. Pak uz zalezi jen na
tom kolik te vody v te zdi je k dispozici. Je to klasicke to proc se
hruba stavba ma nechat vymrznout jednu zimu bez oken.

RV