Re: Minerální olej pro chlazení DC-DC regulátoru

Tomáš Mazouch mazouch na ica.cz
Sobota Prosinec 19 23:00:02 CET 2015

Dne 19.12.2015 v 19:40 René Kliment napsal(a):
> Ahoj.
>
> Na napájeni 5V zařízení, které si vezme 1-2A používám DC-DC regulátor
> LM2596 (na destičce s bižuterií za dolar z Aliexpressu), který je
> zapojený do UPSky, která dává 12V. Dost to topí (samotný regulátor a
> cívka) a cívka (myslím si) děsně piští.
Divne, velmi divne. LM2596 ma podle DS pevny pracovni kmitocet 150kHz
(netopyr predpokladam nejste). Pokud nema zatez velmi promenlivy odber,
neni mi jasne, proc by mela civka vydavat nejake zvuky.
Problemem techto LM25cosikdesi je bipolarni spinaci tranzistor, na
kterem je (v dnesni dobe FETu) ohavne velky ubytek. Pak to topi. DS
rika, ze pro 12/5V by to melo mit ucinnost 80%, coz pri 2A odberu
znamena 2.5W ztraty. Pokud to cinan jen tak pleskl na desku bez
chlazeni, nelze se divit, ze je tomu fest vedro.
Topit bude jeste dioda, ale tomu se (bez synchronniho usmerneni) moc
zabranit neda. Civka samotna (pokud je aspon trochu rozumne dimenzovana)
by nejak zvlast topit nemela.

> Napadlo mě, že bych to mohl zkusit chladit minerálním olejem a když by
> to bylo ponořené, tak by to pištění třeba trochu ustalo. Nicméně nemám
> žádné zkušenosti s chlazením olejem, proto bych se rád zeptal, zda
> nemáte nějaký link, kde v ČR koupit vhodný olej pro chlazení
> elektroniky. Stačí mi opravdu maličko. Použít kvalitnější regulační
> zařízení je také cesta a asi se jí vydám, ale chci zkusit prve toto :)
Probuh ne! Vzdyt ten olej a vsechno kolem bude drazsi, nez ten kram
samotnej.
Navrhoval bych menic vzit, vystrelit prakem hodne daleko a postavit
nejaky lepsi. LM2596 - no dobra, pokud se nenajde nic lepsiho, ale
chladit. Pouzit poradnou civku, nebal bych se 47-100uH na 3-5A.
Miniaturni to, jak jsem pochopil, byt nemusi, tak co. Pojede to s nizsim
proudovym zdvihem (spinac bude rad) a bude to schopne davat i nizsi
proudy bez prechazeni do nespojiteho rezimu.
Chladit olejem menic, ktery ma davat 5-10W mi prijde zcela mimo realitu.

> Děkuji, René Kliment.

   TomM