vodivost tavidel v pastach

Neděle Srpen 30 02:46:50 CEST 2015

Měl jsem problémy že cosi nefungovalo podle představ a měl jsem
podezření na svody na desce. Tak jsem vzal destičky, kde mám zrovna 10
mm souběžných vodičů 0,3 mm s mezerou 0,3 mm, seškráb jsem masku (v
mezerách zůstala) a vzal jsem všechny pasty, co jsem doma našel.
Napatlal, přetavil, ale tak, aby se tavidlo neodpařilo. Na další dvě
destičky jsem nanes tavidla. Na všem jsem měřil svodový proud při 30V a
vypočítal odpor. U tavidel jsem to měřil dvakrát. Poprvé po vyschnutí
cca 10 hodin při 25 st.C a podruhé po ohřátí na 260 st.C.

První hodnota je ihned po připojení napětí, druhá za cca 10 sec.
Zajímavé je, že když proud klesal, nešlo o polarizaci. V opačné polaritě
byl proud (a odpor) stejný.

pasty:
Microprint  2004                        200 GOhm         428 GOhm
Easyprint(v kelímku, TME)       150GOhm         375GOhm
91001 Pb (PSE)                        107GOhm 428 GOhm
91001 Pb free (PSE)                 150GOhm 439 GOhm

tavidla:
Alpha RMA7                               4,3 GOhm     5 GOhm  po
přetavení  69 GOhm
tavidlo R         6 GOhm            6,2GOhm po přetavení  48 GOhm

Samosřejmě jsou to hodně nepřesná čísla, ale pto hrubou orientaci -
třeba to pro někoho bude užitečné.
Anděl