Cakanie na dlhodobe skusenosti s rozsiahlejsou instalaciou LEDsvetiel; was: ilegalny tovar

Peter Janiš peto.janis na gmail.com
Středa Srpen 26 21:21:46 CEST 2015

Zdravím,

áno, LED osvetlenie je niekde na začiatku ale už nie v plienkach.
Štandardizácia je v podobe Zhaga konzorcia (
http://www.zhagastandard.org ), kde sa to pekne formuje.
Voľnosť v konštrukcii LED svietidiel nie je až taká široká. Keď chcete
dodržať bezpečnostné kritériá, termiku, EMC, lifetime, spomínaný Zhaga
štandard a hlavne cenu zistíte, že to nie je až také voľné - teda pokiaľ
nevyrábate brak.

Dnes je to už jednoduchšie - kúpite štandardný LED modul, LED päticu,
LED driver, zodpovedajúci chladič (toto je dosť dôležité vhodne vybrať a
hlavne použiť) a zmontujete. Ovšem nenakúpite to v drogériach typu TME
či GM Elektronik

Čo sa týka kvality výsledného osvetlenia, máme tu fotobiologickú
bezpečnosť/oslnenie (na to je norma) a rôzne druhy LED modulov.
Nie len vyššie CRI (index podania farieb) ale aj CCT (teplota bielej zo
žltej/teplej do modrej/studenej).
Na domáce použitie stačí CRI 80, na osvetlenie komunikácie CRI 70, na
lekárske operačné sály a predajne s potravinami CRI 90 (dúfam, že si to
pamätám dobre).
Teplota (CCT) je super, ak sa v priebehu dňa mení (pokiaľ pod svietidlo
trávite dlhší čas, napr. v kancli) - podložené lekárskym výskumom.

Takže ideálne je mať napr. v kancelárii svietidlo s CRI 80, Tunable
white, spriahnuté so snímačom okolitého osvetlenia....

nie je to easy...

p.j.

Dňa 8/25/2015 o 1:53 PM Jan Waclawek napísal(a):