Windows 7, 8.1, 10 - jak na upgrade a downgrade

Petr Labaj labaj na volny.cz
Úterý Srpen 11 21:58:52 CEST 2015

Je tady klid, tak mi snad prominete laické a hloupé dotazy a třeba poradíte.
Ve Windows a v jejich licencování se nevyznám , Windows používám okrajově
jen když daný SW běží jenom tam.
No ale protože jsem "od těch počítačů", tak jsem dostal za úkol vyrobit
stroj
pro běh hlavně CADů.

Jako HW je nějaké Lenovo. To už bylo první nepříjemné překvapení, že tihle
značkoví výrobci už nedodržují běžné standardy, takže i když je všechno
zhruba
běžných rozměrů, tak třeba zdroj a základní deska jsou zcela nestandardní,
napájecí konetory úplně zvláštní atd. Nojo, pokrok nezastavíš.

Hlavní problém je ale samozřejmě SW. Jsou tam Windows 8.1. Byl to pro mě
skutečně kulturní šok, tohle setkání. Nebudu ale popisovat, protože se
nechci
dotknout těch, kterým tohle pojetí vyhovuje.

Ideální by bylo, moct tam nějak dostat Windows 7. Protože ty stávající W8.1
nehlásily žádné "Home", tak jsem se idealisticky domníval, že už konečně
skončilo dělení na Home a Pro. Ale ouha, tak snadné to samozřejmě není.
W8.1 bez ničeho je to, co bylo kdysi Home (asi to marketingově líp zní).

Takže první dotaz: pochopil jsem správně, že z W8.1 není možná downgrade
na W7 (že to jde jen z W8.1 Pro) ?

Pokud ne, tak druhý dotaz: to Lenovo má už v biosu licenční číslo k Windows,
takže už se nikam nezadává a nelepí, ale W8 si to vezme přímo z BIOSu.
Existuje nějaká podobná možnost pro W7, tedy že bych sehnal instalační
DVD a to by se zaregistrovalo podle toho BIOSu? Předpokládám, že ne, že to
asi mimo jiné nějak souvisí s tím EFI bootem, ale pro sichr se ptám.

Dotaz 3: pokud to nejde dolů, tak bych to zkusil nahoru na W10. Je to stejné
pojetí a tedy stejný kulturní šok jako W8.1, nebo je to lepší? A jak je
to s kompatibilitou
náročnějšího SW, třeba těch CADů (SolidWorks, AutoCAD, případně Inventor
atd.) ?
A pokud se provede ten upgrade na W10 - myslíte, že zmizí všechny to
ptákoviny
od výrobce PC, tedy různí wizardi, lištičky a jiná "vylepšení"? Nebo to
provede
opravdu jen výměnu základu OS a není možné udělat instalaci "z gruntu", se
smazáním celého disku?

A poslední dotaz: pokud vše zklame, jak se dnes řeší instalace čistých W8.1?
Když to dám obnovit z nějaké té systémové partition (nebo jak se to
jmenuje),
tak to tam předpokládám zase nasype všechna ta kurvítka a zpomalovátka.
Je sehnatelné a legální nějaké instalační DVD, které ale bude licenčně
to OEM,
které je v ceně stroje?

Pokud někdo odpoví aspoň na něco, tak děkuji předem.
Už jsem tím zabil děsného času.
Zvažuju dát se k fekálníkům, protože číštění žump musí být pro mě mnohem
příjemnější
práce než instalace Windows a spol.

Díky.
PL