UPC a GRE tunely

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pátek Duben 17 08:21:30 CEST 2015

Zdravím,
  není tu náhodou někdo obeznámený s interním novinkami u UPC ? Mám totiž
následující problém:
  Již mnoho let provozuji přes kabelový net (Praha) GRE tunel, kterým si
tlačím do své domácí sítě veřejné adresy, které mám zaterminované kdesi
na hostingu. A zhruba 2 dny a 2 noci mi ten tunel vykazuje vážné problémy,
vlastně jeden - začal obrovsky lagovat. Jitter paketů je obrovský -
některé pakety přijdou za 16 ms (asi minimum a dříve standard), ale jiné
až za sekundu  (vypadá to jako nějaké maximum, vždy to bylo nějakých 10xx
ms maximálně). Co je zajímavé, neztratí se ani jeden! A též není narušena
průchodnost sítě - test na Speedtest.net dává zhruba stejný výsledek jako
dříve. Jen jsou odsouzeny k nepoužitelnosti real-time služby - VoIP
a online gaming.
Samozřejmě jsem udělal všechny možné diagnostiky, které jsem mohl:
- Žádný z koncových routerů tunelu nevykazuje abnormální parametry
  (přetížení atd.).
- Pakety mezi koncovými routery napřímo (tj. přes které jde ten tunel)
  nelagují - tedy normální pakety, jako ping či běžný provoz. Jen ty
  GRE pakety ano.
- Navíc má to lagování časově proměnný charakter - v některé denní doby
  je malé a jindy (překvapivě např. v noci) je velmi značné.
- Pro jistotu jsem ty routery i zrekonfigurovval - žádný efekt.
  Začínám mít pocit, že v síti UPC se objevilo "kurvítko" na GRE pakety.
Je mi podezřelé, že to časově odpovídá spuštění pilotu služby "Wi-Free".
Sice pilot běží jen v Plzni, ale tak jsem to tu diskutoval s kolegou a
napadlo nás, že ta služba je třeba právě řešena využitím tunelů, neboť
deklarují, že jde o "oddělenou konektivitu", která nemá omezit přenosovou
rychlost vlastníka WiFi. Nu a pokud zrovna zvolili GRE technologii a
dali už do celé páteře nějaké QoS policery, které budou GRE znevýhodňovat,
tak by se to tím vysvětlit dalo.

Zdraví Pavel