Koleje jako uzemnění Bylo: Re: Krystalky BYLO: Elektronky: co s nima? (sberna napadu)

Středa Září 24 15:02:36 CEST 2014

Koleje na dráze mají mít proti zemi max. 70V, ale bývá tam i 200 (jak
kde a jak kdy). Ono to i dobře vychází. Při trakci 3KV a úbytku 5% máte
úbytek 150V, polovina je na koleji a polovina na troleji. Samosřejmě
záleží, co zrovna po těch kolejích jede. Jinak pro zajímavost - koleje
jsou na spoustě míst přizeměné (nástupiště na nádražích) a tím se v
okolí vyrovnávají potenciály, aby vás nepraštilo když sáhnete na vagón.
Okolo kolejí potom jde část proudu okolní zemí (bludné proudy) a když do
země dáte železné potrubí, uzavírá se proud přes něj. Pokud je potrubí
proti zemi kladné, rezne a elektrolyticky se rozleptává. Pokud vede
potrubí širým polem, chrání se proti korozi katodovou ochranou. Udržuje
se na potenciálu cca -1 až -2V. V okolí tratě by tohle nestačilo a tam
se s kolejema propojuje přes polarizovanou drenáž. No a tyhle drenáže
vyrábím.
http://vaelektronik.cz/epd_uvod.html
Ochranný proud potřebný pro vytvoření -2V bývá asi tak do 100A, regujuje
se to podle referenční elektrody Cu/CuSO4 umístěné vedle potrubí.
Anděl