Ochrana triaku

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Úterý Září 16 07:15:35 CEST 2014

Zdravím,
  žena odkudsi dostala danajský dar - masážní strojek Beauty Queen. Je vybaven
regulací otáček. Po prvním zapnutí regulace fungovala asi 5 sekund, pak se
rozjel naplno. Dostal jsem to na stůl.
  Rozborka našla komutátorový motorek, zapojený v Graetzi, a jednoduchý
triakový regulátor kolem toho. Triak byl proražený - bez viditelného vnějšího
poškození, ale měl asi 15 Ohm oběma směry. Na DPS byl předepsán typ BT137, ale
osazen byl BT136/600.
  Řešení je zajímavé - já bych reguloval až v tom Graetzi pomocí tyristoru,
ale zde je regulováno ještě na střídavé straně triakem.
  Jako vhodnou náhradu jsem vybral BTA140/800 - stejné pouzdro, 800V/18A,
říkal jsem si, že pro motorek 60W by to mohlo stačit :-). S mým triakem se
prodloužila doba běhu na cca 5 minut, ale pak to dopadlo úplně stejně.
  Jak byste triak ochránili ? Na motorku jsou 2 kondenzátory (nenašel jsem
žádný údaj na nich), které jsou jedním koncem na přívodu a druhým na tělese
motorku, to ale není nikam zapojeno a vykazuje nekonečný odpor proti přívodům,
takže to lze nejspíš chápat jako že jsou v sérii :-). Ty by snad měly komutační
špičky odstranit. Uvažuji tam dát ale jeden pořádný (0.22 uF/600V) hezky rovnou
mezi přívody. Jinak nevím, co tam ten triak vraždí. Dárkyně má už delší dobu
taky jeden a ten jí prý funguje naprosto spolehlivě, tak nevím, proč ten náš
tak blbne.
  Zdraví Pavel