amaterska deep space network

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Neděle Říjen 19 17:18:07 CEST 2014

Tak a teď ještě nějaké podrobnosti o JT65. Z toho, co jsem našel, tak je to
zjevně optimalizováno pro velmi špatný signál... ale jak moc špatný, to už
jsem nenašel.

PH

Od: Kuba Jan <honza.kuba na gmail.com>

"

Dne 19.10.2014 16:35, Pavel Hudeček napsal(a):

"
Skutečnost bude ještě horší, protože v tomto výpočtu jsem zapomněl na
odrazivost (v minulém jsem tipnul 50 %), ... v PDF píší 7 %... takže z 10 kW
EIRP na Zemi dostaneme 10 nW EIRP z Měsíce.

Docela by mě zajímal názor někoho, kdo EME dělá, jaké min. antény jsou dejme
tomu v pásmu 21 cm potřeba, pokud bude výkon řekněme 100 W.

" OK1TEH  píše na svých stránkách:
In March 2007 I put on mast 130x90cm dish originally used for WiFi with
approximately gain of 17dBd for tropo propagation & contests. Estimated F/D
is about 0,46. As feed I used linear polarized ringfeed (designed by DL4
MEA), then 16m long coaxial cable H1000 (-2,5dB), 120W hybrid PA and old 2m/
23cm transverter with DB6NT's module made in 1995 - max 12W out (the whole
hardware was made by OK1VPZ). MFG1302 LNA was made by OK1CA with 0,8dB NF
and about 14dB gain and LNA was installed in hamshack, IF radio has been FT
847 with improved frequency stability. Immediately when I become QRV 23cm I
had thought about to try my first EME test (even with poor RX), however I
suffered from very high frequency instability so decoding any JT65 signals
was extremely difficult. But even with such a problems  and only about 70W
at feed I succeeded in QSO with Al, K2UYH and Howard, G4CCH.

Při těch 16m kabelu bude na feedu určitě méně než 120W...  tedy při 17dB
ant. a výkonu 100W  je to ERP okolo 5kW.

"
Zajímavé je, že v tom PDF je situace v podstatě opačná: Na měsíc "svítí" 60
W + 62 dB zisku, celkem tedy 90 MW ERP a osvětlí menší část povrchu.
Odražený signál tak má stále větší ERP, než výkon vysílače:-)

Ovšem problém je, že ten odraz pak nezáří všude, ale jen do nějakého rozmezí
směrů, které se musí trefit na druhou stanici. Obě stanice si tedy musí
vybrat stejné, navíc geometricky správné místo.

Od: Kuba Jan honza.kuba na gmail.com(mailto:honza.kuba na gmail.com)

"Dne 19.10.2014 13:49, Pavel Hudeček napsal(a):
> Měsíc se v této situaci bude chovat jako vysílač s
> EIRP -59 dBW = 1,26 mikrowattu.

Hm... pokud je výpočet alespoň v řádu dobře ( nepochybuji :-) ) tak jsem
se svým dosavadním odhadem docela seknul.

Čekal jsem, že odražený výkon bude v jednotkách až desítkách miliwattů....."
"
"