Re: Lepení PLA

František Burian BuFran na seznam.cz
Úterý Říjen 14 19:39:52 CEST 2014

Aha, tak vím na co si dat pozor. U celokovu jsem cetl ze pry se rad ucpava
ale nove verze by tim trpet nemely.

Zvykani osy Z je mechanicky problem tiskarny Rebel 2, mozna meho kusu kdy je
zavitova tyc upevnena na motor pevnou spojkou, bohuzel se mi pri rozlicnem
experimentovani nepodarilo tu spojku upevnit souose (a ze jsem na to delal
pokusu) a proto kdyz se pohybuje nahoru tak kyve s celym motorem, a tudiz
vychyluje trysku ze spravne polohy.

Material mladec je kapitola sama o sobe. Nehanim jej, neni spatny, jen je
"jiny". ABS od P.Z. se tavi pri 220 stupnich, je pevny, tedy retract funguje
skvele. Mladec se blbe zahriva, je potreba jej tisknout s nastavenim
minimalne 240 stupnu, plny fill na horni a spodni plochu aby stihal topit na
250 stupnu to uz ale docela dost smrdi a hlavne je diky vysoke tavici
teplote pruzny, tedy nefunguje retract (povytzeni dratu by melo "nasat"
material zpatky a utrhnout jej od vytisku, ale Mladec "tece" z trysky i po
retractu coz zpusobuje chlupate kraje vyrobku v mistech navazovani spoju. Na
druhou stranu je mladec velmi lehky material (musim zmert hustotu), merenim
od oka v ruce mnohem ridsi nez ABS od P.Z.

Hustotu Zahradnikova filamentu jsem meril, mam dojem ze jsem dosel k cislu
1025 kg/m^3 a neplave (pomalu se potápí). Vsude se pise ze pravy ABS by mel
mit 1015 kg/m^3. Mladecske ABS plave (pomalu jde k hladine) tedy ma hustotu
pod 1000 kg/m^3 (zalezi taky na tvrdosti :-(  - z toho plyne ze P.Z. prodava
kvalitu a Mladec je rizla nejakym lehcim pojivem.

Lamacimi testy vytisku podel vlaken mi prisla Mladec lepsi, pevnejsi
(pozdeji se vlakno natahlo a zlomilo), napric vlakny (po vrstvach) je to ale
hruza. Souvisi to vsechno s nastavenim a technologii tisku, jeste nevim
vsechny parametry ktere muzu nastavit a vylepsit chovani obou, mladec
nesnasi napriklad tisk rychlejsi nez 40mm/s, ale to je zase informace po
zmene firmware kde se mohly pohnout akcelerace/decelerace a pak jsem uz
nemel dalsi ABS od P.Z. na overeni. Proto to srovnani ani nezverejnuju (uz
ten rozdil teplot je tak markantni ze to takhle ani srovnat nejde).

Ted se mi stalo to co se stane asi kazdemu - material proteka v zavitu mezi
kovem a PEEK tryskou. Holt 3 ovinuti PTFE paskou bylo asi malo, musim to ted
rozebrat, vycistit, aspon si k hlave privedu 12V na ledku a dam hlavu na
modelarske konektory aby se dobre menila...

Po vycisteni budu delsi dobu tisknout PLA, toho tu mam jeste kopu - PLA se
nesmrstuje s chladnutim takze se da s PLA tisknout i vyrobky slozene z vic
kusu a lepit je, to na ABS nejde.

Plast mladec jsem koupil jen pro to ze jsem ho mel v Brne hned za rohem s
osobnim odberem za 4 stovky :-)

Ted mi dosel NinjaFlex tak jsem zvedav jestli to nebudou vyhozene penize, je
hodne pruzny a bojim se ze se nebude protlacet. Muj mobil uz delsi dobu vola
po obalu. :-)

S pozdravem,

  F. Burian