OT - vodik z atmosfery

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Čtvrtek Listopad 27 20:25:27 CET 2014

> Myslím, že se to nazývá Maxwellův čertík a je k tomu důkaz, že to nemůže
> fungovat.
> http://cs.wikipedia.org/wiki/Maxwell%C5%AFv_d%C3%A9mon
>
> Zapik

Zdravím,
  ale ne, to asi nečtete úplně přesně. Tam NENÍ napsáno, že to nemůže fungovat!
Tam je napsáno, že to fungovat může, ale s malou účinností, a to jestě k tomu
v makroskopickém měřítku. V mikroskopickém měřítku to fungovat může, což je tam
doloženo úspěšným japonským experimentem, kdy bylo dosaženo účinnosti 28%.
  Četl jsem též o membránách založených na bázi nanotrubiček či čehosi tomu
podobného, co ucpávalo dírku přesně jako záklopka, ale dalo se to z jedné
strany "poodstrčit" tehdy, pokud měl vektor hybnosti molekuly plynu správný
úhel vůči "záklopce", a to, že s ní byl téměř rovnoběžný. Pak byla energie
spotřebovaná k pootevření dírky natolik malá, že molekula prolezla a ani
"příliš" ze své hybnosti neztratila (trochu samozřejmě ano). V soustavě
(tvořené vlastně jen zacyklenou trubkou, v jednom místě přepažené membránou)
byl pak měřitelný systematický pohyb molekul jedním směrem, vzrůstající s
teplotou soustavy.
  Zdraví Pavel