Spolehlive automaticke prepinani smeru RS458

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Čtvrtek Listopad 13 09:57:08 CET 2014

Uz samotny princip. Ten tranzistor je len invertor, takze sa cvici
povolovacim vstupom na prevodniku 485 presne v rytme vysielanych dat,
takze su na zbernici prevodnikom aktivne "tahane" len nuly, nie jednicky.
Trocha dlhsia zbernica ci viac zatazi, a nevyslete nic, alebo to bude
zasumene. Obvykle sa to zachranuje "failsafe" obvodom - tahanim zbernice
do jednicky odpormi - ide to, ale to je taky vyrovnavak na ohejbak, naviac
to treba mat velmi dobre zratane, aby to naozaj fungovalo; rozhodne sa to
neda nazvat RS485, ide dole sumova imunita a maximalne dlzky zbernice atd.

Inak varianta tohoto isteho obvodu sa robi tak, ze sa datovy vstup
prevodnika 485 pripoji rovno na zem - co sa tyka vyslednej funkcie, vyjde
to narovnako, ale je kazdemu aspon jasne, ze to je prasactvo.

Druha vec je prevedenie toho invertora. Celu tu saskaren s dvomi vystupmi z
'232 ma tam podla mna preto, lebo mu to pri prvych pokusoch neslo, a
snazil sa to vylepsit - tranzistor je v zopnutom stave zrejme brutalne
zasaturovany a vypinal sa mu prilis pomaly. Saturacia sa da obmedzit
zmensenim prudu do bazy (ten tranzistor ma betu 100 a MAX485 potrebuje do
riadiacich pinov +-2uA), ale to treba presne naladit a to je zavisle od
kusa tranzistora a treba to odlaborovat; dalej vypinaci prud z bazy sa da
zvacsit diodou paralelne k bazovemu odporu; no a najlepsie sa da saturacia
potlacit Baker clampom Schottky diodou (to chapem ze nie je atraktivne, bo
to je suciastka naviac, este k tomu polovodicova, a taka co sa nepredava v
papiernictve, tak to by u makerov asi nepreslo); ale uplne najjednoduchsie
je vyhodit cely invertor a budit riadiace piny rovno vysielanymi datami na
232 strane, cez vhodny seriovy odpor (trebars 100k) a spolahnut sa na
ochranne diody v MAX485 - je to prasacke, ale ako som uz pisal, je
prasacky uz zakladny princip, tak co. Ak by niekto chcel predsalen
korektnejsie riesenie prasackeho principu, tak napriklad tie data z 5V
strany sa daju znova prehnat tym druhym kanalom MAX232 - kupodivu maju
vsetky 232 prevodniky rozhodovaciu uroven TTL, takze to je korektne. A
makeri by ma pochvalili, bo som im usetril tranzistor (este k tomu PNP,
fuj) a za hrst odporov.

wek