Re: Šikovný levný modulek se STM32F103

Petr Labaj labaj na volny.cz
Středa Listopad 12 14:53:05 CET 2014

Možnosti programování:
- JTAG/SWD
- bootloader

Tyhle ARMy se programují a ladí buď pomocí plného JTAG, nebo pomocí jeho
serializované verze SWD, které stačí jen 3 dráty (clock, obusměrná data a GND).
Na straně PC se s tím pak baví buď specializovaná aplikace od STM, nebo se
použije univerzální a multiplatformní OpenOCD.
Ten SW od STM podporuje jen JTAG/SWD programátory ST-link od STM, to
OpenOCD jede se vším, na co si vzpomenete. Včetně různých verzí Wigglera,
tj. jen připojené dráty na LPT port.

Pokud už nemáte nějaký JTAG adaptér z nějakého dřívějšího počínání, tak
na eBay se objevil velmi levný ST-link adaptér
http://www.ebay.com/itm/ST-Link-V2-Mini-Metal-Shell-STM8-STM32-Emulator-Downloader-Programming-Best-/181561920452?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a45ef0bc4
Protože je to ST-link, tak pojede jak s OpenOCD, tak se SW od STM.
Mám ho objednaný, ale ještě nedorazil, takže osobní zkušenost zatím nemám.

Nebo se dá použít ST-link, který je obsažen na všech modulech STMxx-Discovery,
třeba tady:
http://cz.farnell.com/stmicroelectronics/stm32f0discovery/eval-kit-stm32f0-with-st-link/dp/2096251?ost=stm32+discovery&categoryId=700000005178
Všechny ty Discovery kity obsahují cílový MCU a pak ladicí část, která se dá
používat i nezávisle. Takhle to používám já.

Jinak všechny ST-Link adaptéry (ať už jako modul nebo jako součást Discovery)
jsou tvořeny vpodstatě jen holým procesorem STM32F103, tedy tím, co je zrovna
na tom modulku z eBay. Takže by neměl být problém z jednoho modulu udělat
rovnou programátor. Firmware pro ST-link je sice oficiálně nedostupný, ale na
nějakém ruském webu jsem ho myslím viděl.
Kromě toho ale existuje i alternativní (a asi i lepší) firmware do těch ST-link
modulů, např. Versaloon nebo Black Magic Probe. Ty pak mimo jiné kromě
JTAG/SWD dělají i další virtuální sériový port, což je pro ladění šikovné.

Pro naprogramování je dá využít taky bootloader. Ten je na STM32 v ROM, zapíná
se těmi žlutými jumpery na modulu (signály BOOT0 a BOOT1).
Funguje po sériovém portu.

PL