Jak vyrobit prototyp levneji a rychleji diky 3D tiskarne

Petr Zahradnik clexpert na clexpert.cz
Sobota Listopad 8 19:44:10 CET 2014

Původní zpráva ze dne 8.11.2014 od Petr Labaj:

> Takže konkrétně: pokud jste vyráběl jediný kus, bylo zcela zbytečné
> dělat formu a odlévat ráfek. Mnohem ekonomičtější bylo rovnou
> vysoustružit (nebo vyfrézovat) ten ráfek z plastu.

Když jsem to psal, tak jsem si říkal, že tohle bude první věc, kterou
někdo odepíše. Ano, je to pravda. Já jsem ale neměl kulatinu z plastu
v takovém průměru. Prostě jsem ho neměl. A zároveň jsem to nechtěl mít
hliníkové. Takže kdybych to soustružil z plastu, zase bych musel
koupít aspoň metr nějaké kulatiny daného průměru.

A opět, 3D tiskárna by to vytiskla bez problémů. Nebo ne?

> Také odlévání pneumatik z pružného materiálu bylo hodně
> komplikované. Popravdě řečeno je to jediná věc, kterou bych neuměl
> snadno a rychle stejně udělat jinak. Já bych to řešil tak, že bych z
> automobilové duše (můj velmi oblíbený konstrukční materiál) odstřihl
> pásek gumy, omotal a přilepil bych ho na ráfek. Pokud by byl
> požadován žlábek uprostřed, tak pak nalepit jednu vrstvu gumy po
> celé šířce a přes to druhou vrstvu ve formě 2 proužků, mezi nimiž by
> byla mezera (při výrobě, tj. při lepení, vymezit závitem drátu o
> vhodném průměru).

No a zase, 3D tiskárna to vytiskne. Tak co chodit kupovat duši a
trápit se s tím? Asi bych to neudělal tak, jak jsem to dokázal udělat
tím odléváním nebo 3D tiskem.

> [...]
> polystyrénu. Tento plast se velmi dobře obrábí, má slušné mechanické
> vlastnosti (i když PP je má asi ještě lepší, ale tady to není nijak
> moc namáháno). Pokud ty plasty moc nepoužíváte, tak by bylo dobré to
> udělat z jednoho typu materiálu, aby Vám toho moc nezbylo. Takže
> koupit třeba tabuli 3mm polystyrénu a vhodnou tloušťku vyrábět jeho
> plošným lepením (např. 3 nebo 4 vrstvy na ty bočnice, nějakých 6
> nebo 7 vrstev na ráfek kola atd.). PS se výborně lepí Toluenem,
> lepení i velmi velkých ploch je velice rychlá operace, a drží to

Já teď nevím, jak jsou ty bočnice tlusté, je to asi 1 cm. Tak bych to
všechno frézoval 3-4x a pak lepil? A trefoval bych se na ta ložiska?

Není tedy fakt lepší ta 3D tiskárna?

> PS se dobře frézuje. Psal jste, že frézy na plast jsou drahé. Kupuju je
> z eBay, namátkou třeba tady 10 kousků za necelých 250 Kč až domů
> http://www.ebay.com/itm/10x-Solid-Carbide-Double-Two-Flute-Spiral-Cutter-3-175x17mm-CNC-Router-Bits-/360944741756?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5409fbad7c
> Případně jednobřité za podobnou cenu, pokud Vám to vyhovuje víc.

Na ten polypropylen jsem potřeboval jednobřité frézy a nemohl jsem
čekat 1,5 měsíce, proto jsem koupil kvalitní od značkové firmy.

Teď ještě jsem čekal, že napíšeš, že ani ta CNC frézka není potřeba,
ale o to asi šlo, že jsem to s něčím porovnával.

Ono všechno se dá udělat vždycky jinak, protože jaksi záleží na tom,
co kdo zrovna má. Jsou tu jistě kutilové, kteří nemají ani 3D tiskárnu
ani CNC frézku ani soustruh a prostě by to vyřezali lupenkovou pilkou
z překližky. Pak by se nám oběma vysmáli, jak to udělali levně. A měli
by pravdu.

Takže já beru tvé názory a chápu je. Můj příklad byl o tom, jak jsem
to dělal tehdy, jak bych to udělal dnes. Každý může sám posoudit, jak
by to třeba řešil on.

A nebo jinak, pojďme si udělat challenge. Pojďme si to vyrobit oba dva
úplně znovu. Stopneme si čas, spočítáme všechny náklady, pak si to
porovnáme funkčností, mechanicky i vizuálně. Pojďme ještě dál a
zakrytujme snímač i displej, ať plošňáky nekoukají, udělejme šuplíček
na baterii. Kdo to vyrobí rychleji a levněji, jestli ty, nebo já :-)

Petr Zahradník, počítačový expert

Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem