Re: 3D tisk versus fréza

Petr Zahradnik clexpert na clexpert.cz
Pátek Listopad 7 00:26:56 CET 2014

Původní zpráva ze dne 6.11.2014 od David Obdrzalek:

> Pri 3d tisku je to vicemene vsechno z plastu, s "klasickym"
> obrabenim muze byt mnoho jinych (predevsim pevnejsich) materialu.

Davide, já bych si tím nebyl tak docela jistý. Porovnáváš dvě
technologie ve zcela jiných cenových relacích. Pokud si vezmeme 3D
tiskárnu za 9.999 Kč včetně DPH, kterou dodávám jako stavebnici, tak
ukaž mi CNC frézku za tyto peníze, která zvládne obrobit něco jiného
než balzu nebo nějaký hodně měkký plast.

Když jsem si já stavil CNC frézku, koupil jsem nějaký základ asi za 24
tisíc a to byla jen mechanika, má jen trapézové šrouby. Musel jsem
přidat elektroniku, zdroj a vřeteno - tyto samotné tři položky vysoko
převyšovaly cenu celé výše uvedené 3D tiskárny. Takže to ani nechci
sčítat. Můžu frézovat plasty, můžu jít do hliníku, ale díky malé
tuhosti velmi pomalu. Na ocel to rozhodně není.

Pokud si řekneme, že budeme chtít frézovat ocel a nerez, budeme se
pohybovat úplně někde jinde, kde už jsou také úplně jiné 3D tiskárny.
A jak jsi správně poznamenal, bude tam daleko dražší spotřební
materiál - nástroje.

Petr Zahradník, počítačový expert

Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem