OT - Proc se neozyvam

Petr Zahradnik clexpert na clexpert.cz
Neděle Květen 25 13:36:20 CEST 2014

Původní zpráva ze dne 25.5.2014 od Jaromir Sukuba:

> Tak som si to PLA-cko kupil...
> Vyhodu to ma, ze nemusim mat vyhrievanu podlozku - po troche tuningu
> tlacim na studeny podklad.

Já i PLA tisku na teplý podklad, ne vyloženě studený. Dávám podložku
tak 50-60°C. Ale není to nevyhnutné.

> Teplota extrudera je nizsia, takze tlaciaren je podstatne rychlejsie
> pripravena na pracu - netreba cakat na rozohriatie.

PLA tisknu 190°C, ABS tisknu 225°C.

> ABS trochu smrdelo, PLA vobec.

Ano, PLA nesmrdí vůbec. ABS ano, ale záleží na teplotě a na
dodavateli. Mám tu ABS, které vůbec nesmrdí, ale vůbec. Jenže má jiné
neduhy. Vyžaduje vyšší teplotu a je nějaké měkké, takže když malinko
zadrhne (třeba díky nižší teplotě) ve trysce, protočí se zubatice,
udělá v drátu důlek a už to nejede. To pěkně naštve, když to udělá po
dvou hodinách tisku. Navíc i tak můžu tisknout menší rychlostí.

ABS bude méně smrdět, když se sníží teplota. Je potřeba to vyzkoušet
pro konkrétní materiál, jaká teplota může být, kdy ještě pěkně teče a
tryska ho stačí prohřát a proleze rychlostí, kterou požaduješ.

> Na druhu stranu, musim mat stale zapnuty ventilator na chladenie
> vytlacku, inak ma tendenciu bortit sa do seba, hlavne tam kde su
> tensie vysoke casti.

Tohle se řeší buď tím ventilátorem, jak píšeš, nebo také tím, že dáš
materiálu víc času ztuhnout. U PLA je to tak, že díky nižší teplotě se
vrstvy více ovlivňují. Ale když například potřebuješ vytisknout komín,
tak to je pakárna. Dej těch komínů tisknout třeba 6 najednou. Nebo dej
méně kusů dál od sebe. Pozor pak zase na to, že když se bude
přejíždět, unikne nějaký materiál po cestě a zachytí se pak na straně.

Já jsem začínal vyloženě na PLA a dlouho jsem tiskl pouze PLA. Bylo to
proto, že jsem na své tiskárně měl málo výkonnou vyhřívací desku a ABS
se mi nedařilo. Pak jsem si ji předělal a dnes už tisknu v pohodě i
ABS. A v poslední době jsem vlastně tiskl pouze ABS, profrčel jsem asi
5-6 kg ABS teď za poslední dva týdny.

Petr Zahradník, počítačový expert

Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem