Re[2]: Úroveň maturantů*
Martin Locker
locker na vosrk.cz
Úterý Květen 20 13:26:34 CEST 2014
>>Ono je pravda, ze 90% toho co nas ve skole nauci je zbytecnych.
>>Ale nikdo z nas dopredu nevi, kterych 10% v budoucnu pouzije.
S tím jako učitel samozřejmě souhlasím. Já žákům tvrdím, že škola je proto, aby se naučili učit (myslet)
a na něčem se to holt ukázat musí. Mimo jiné učím i matematiku, a to je jeden z předmětů, který podle mě
učí přemýšlet. Tudíž nejde o to jestli v životě někdy použiju kvadratickou rovnici, ale jestli se naučím podle
"návodu" něco udělat.
Jen perlička ze včerejška. Výuka CNC - řezání závitů. Jistý žák má v programu stoupání 1mm a hloubku závitu
1,2 mm. Na můj dotaz jestli mu to nepřijde divné odvětí, že si to tipnul. Tak jsem ho "pobídl", aby se zamyslel
jestli je to možné. On na to, kde to má jako zjistit. Odpovídám, že když už sedí i PC, tak to snad nebude takový
problém. Po deseti minutách tam má napsáno 0,3mm. Opět se ptám jestli to není divné. Takže již asi "po sté"
namaluju profil metrického závitu, tedy rovnostranný trojúhelník a snažím se mu vysvětlit, že výška v trojúhelníku
nemůže být delší něž strana, ale bude o trošku menší. Ted určitě ne 0,3mm.
Proto ,když mi někdo řekne, že se to nemusí učit, ale najde si to na netu, tak mě chytá šlak. Protože realita je
většinou taková, že neví 1. co hledat a 2. vezme za vděk jakýmkoliv nesmyslem.
Omlouvám se za trošku delší komentář. Původně jsem na toto téma nechtěl reagovat, ale nakonec mi to nedylo.
S pozdravem
Martin Locker
Mam kluka v 1 rocniku prumyslovky, a musim mu tvrdit, ze i ten Shakespeare je nutny pro maturitu a stredoskolsky nahled. Osobne vim, ze mi to je nanic, ale on to taky musi projit.
Nyni zacinaji mluvit o derivacich a tezko se mi vysvetluje, ze to je pro nekoho potrebna vec. Osobne jsem na vysce prolezl matematickou analyzou na treti pokusy, v zivote jsem integral nikdy nepouzival, ale myslim, ze je dobre, ze nas to ucili.
S pozdravem
ing. Jan Galuszka (tel. 00420-603531605, mail: jan na galuszka.cz )
FANDA elektronik s.r.o. , Těrlická 475/22, 735 35 Horní Suchá,jednatel: ing. Jan Galuszka
Tel.: 00420-603531605, E-mail: info na fandaelektronik.cz , WEB: WWW.ELEKTRONIKA.CZ
IČO: 62301802, DIČ: CZ62301802, registrace: Krajský obchodní soud v Ostravě, oddíl C, vložka 7862
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Pavel Kadečka
Sent: Tuesday, May 20, 2014 9:46 AM
To: HW-news
Subject: Re: Úroveň maturantů
Tak mě napadá, jestli to tu všichni neberete moc vážně. Pokud někdo studuje elektrotechnickou průmyslovku, tak když už zůstane v oboru = najde si práci v elektrotechnice, stačí mu vlastně jen znát ohmův zákon. To je to hlavní, co by se měl ve škole naučit a ta omáčka okolo je jen k tomu, aby se ho naučil používát.
Ale podstatné je to "když už zůstane v oboru". Brácha měl na průmyslovce obor "průmyslová automatizace" a myslíte si, že někdy naprogramoval nějaké PLCčko? Šel dělat ajťáka, nejdřív tam (nějaké gymnázium) šel na civilku, pak tam zůstal pracovat, k tomu si otevřel e-shop, když se kšefty přestaly hejbat, tak ho zase zavřel (resp. prodal) a nakonec s tím ajťáctvím seknul, aby šel dělat trochu lepšího ajťáka, resp. se konečně trochu dostal k tomu, co vystudoval. PLCčka pokud vím stejně neprogramuje, ale už se nestará jenom o blbý kancelářský počítače, ale o nějaké automaty ve výrobě. Myslíte, že při svojí práci použije něco z toho, co se učil ve škole? Programovat nějaký tecomat nebo na čem se to učili?
Podobně já, nastoupil jsem do firmy (a pak do druhé a pak do třetí), kde hlavní náplň mojí práce bylo kreslení schémat rozvaděčů a mechanických výkresů rozvaděčů, něco málo počítání, ohmův zákon je prakticky jediná věc, kterou jsem při práci použil. Plus základní matematika. Nějaké Kirchhofovy zákony, Theveninovy poučky apod., to mi bylo dobré jenom k tomu, abych to zapomněl. Podobně z matematiky integrály, derivace, atd.
A to jsem zůstal aspoň v oboru, řada spolužáků šla dělat něco úplně jiného, například policajta, učitele, grafika... a ti, co vlastně v oboru zůstali ("slaboproudá elektrotechnika", zaměření "elektronické počítačové systémy"), dělají nejčastěji nějaké ajťáky a vlastně nepoužívají skoro nic z toho, co je škola naučila - to by navíc ani nešlo, IT se od té doby radikálně změnilo.
To samé já, 90% toho, co teď dělám, jsem se naučil až po škole. A některé věci jsem se učil úplně zbytečně, na co je například na průmyslovce čeština nebo dějepis? Ano, "i skladník ve šroubárně si může přečísti Vergilia v originále", ale to je asi tak všechno.
Pavel Kadečka.
_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20140520/c3ce194e/attachment.html>
Další informace o konferenci Hw-list