Re: DIY galvanické cínování - umíte někdo?

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pátek Květen 9 16:41:07 CEST 2014

Ja tam ve finále chci ten cín nechat, jen ho ještě jako poslední operaci
chemicky zesílím.

Všechno, co jsem zkoušel, je pro mě nové. Je to první pokus s alkalickým
rezistem, který je samozřejmě taky míchaný DIY. Ten cínový rezist jsem
zkoušel ve všech kyselých leptacích lázních co znám, ale tam neměl šanci,
šel dolů okamžitě.
V té alkalické je ten tišťák určitě použitelný, jen ten povrch je v některých
místech takový nepěkný. Je možné, že měď je pod tím dobrá, a že je chycená
jen ta cínová vrstva. Já ale ten cínový rezist zatím sundat neumím (a neměl
jsem to ani v plánu). A ono zrovna na tom cínu jsou nedokonalosti velmi vidět.
Když je vyleptaná měď pěkná, tak často až chemický cín na povrchu ukáže
drobné nedokonalosti.

No a samozřejmě může (a asi i je) problém v tom leptání. Jednak jsem to
míchal od oka, je to první pokus. A taky jsem to neměl dokonalé vzduchované.
Chtěl jsem udělat rychlý pokus, tak jsem jenom foukal vzduch trubičkou s dírkou,
určitě to nebylo moc rovnoměrné. No a ta moje alkalická lázeň to vzduchování
potřebuje ke své funkci, ten vzdušný kyslík se přímo účastní reakce.
Takže teď v CADu maluju skládačku, kterou chci vyfrézovat z plexiskla,
a která by měla zajistit rovnoměrné vzduchování a taky meření teploty.

Takže v první etapě zkusím vylepšit ten proces leptání a použiju stále chemický
cín, jen lázeň s ním zahřeju a prodloužím, abych dosáhl co největší vrstvy.
Uvidíme.

Díky.

PL