Raspberry Pi - Licence

Jaroslav Meduna meduna na mikroklima.cz
Středa Březen 5 09:20:41 CET 2014

GPL napsal Stallman s hlavnim zamerem omezit snahu jeho univerzity vlastnit dila psana v ramci skolnich projektu (a je to 30 let stare!). IMHO je to trochu "uchylarna" (pouziji-li kus svobodneho SW a i treba ve forme nevykonneho komentare, stava se muj zdrojak svobodny - rozumej nasilnou formou svobodny) a proto s tim ma temer kdokoliv problem a v komercnim sektoru je GPL prakticky nepouzitelne (a musi se to komplikovane resit). Na druhou stranu existuji silne precendens, ktere ukazuji, ze se lze GPL postavit celem (a rict jaka je to blbost). Jako jeden z prikladu uvedu drivery od fy NVIDIA, ktere jsou postaveny na vetsinovem objemu zdrojaku na GPL, ale presto nejsou cele "open". Jako dalsi z postranich efektu je take nemoznost uploadu cehokoliv pod GPL na bezne "trziste" od Applu nebo Googla (protoze smluvni ujednani trziste jsou v rozporu s GPL). V konecnem dusledku pak cokoliv delate v "open source", musite si "vymyslet" vlastni licenci, nebo nejak "ohnout" GPL, aby bylo pouzitelne pro "normalni" praci. Jako pouzitelny priklad uvedu FreeRTOS a jeho licenci, zalozenou na GPL: http://www.freertos.org/a00114.html#exception . Klicove je prave ono "exception", kterym je umozneno "rozumne" pouzivani a zaroven je projekt "open". Shrnuto: existuje velmi mnoho firem, ktere pouzivaji GPL a vice ci mene jsou na hrane nebo za hranou GPL licence!!! Pravnici vam k tomu reknou, ze kde neni zalobce, neni ani soudce, ale zaroven to znamena, ze nejspis se svym pocinanim nebude mit problem, dokud vas projekt (produkt) nebude hodne upsesny, aby se nasel nekdo, kdo se rozhodne na vas neco vetsiho vysoudit, protoze tam mate kod z jeho GPL. Osobne to vnimam tak, ze GPL je dobre na hrani s v krouzku nebo doma u krbu, ale musite byt velmi opatrni (nebo se tomu vyhnout obloukem), pokud to chcete nasadit do vetsiho komercniho projektu. JM

-----Original Message-----
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Ladislav Vaiz
Sent: Wednesday, March 05, 2014 8:51 AM
To: HW-news
Subject: Re: Raspberry Pi - Licence

> Děkuji za reakce ale stále se v tom nějak ztrácím :-(
>
> Tak nemusí to být zrovna přesně MySQL, MariaDB případně PostgreeSQL
> případně cokoliv podobného vyhoví taky, nebude nějak extrémně vytěžované.
>
> Modifikovat zdrojáky nebudu, jen použiju hotové balíky, které jsou v
> repozitářích debianu/raspbianu.
> V php napíšu skripty které budou používat databázi a můj software, nic
> víc nic míň.
>
> Libor.

Pokud je vase pridana hodnota pouze v PHP skriptech, tak bych z toho nedelal vedu. GPL software je sireny nemodifikovany, tak nekde zverejnete informaci, odkud balicky pochazi a odkud si lide mohou stahnout zdrojaky.

Jina situace by byla, pokud byste neco doprogramoval do Apache, pak byste sirenim odvozeneho dila porusil prava puvodnich autoru.

L.