Co se mi libi na 3D tisku - Zahradnik se bavi

Petr Zahradnik clexpert na clexpert.cz
Středa Červenec 2 13:27:02 CEST 2014

Původní zpráva ze dne 2.7.2014 od RV:

> Pujdu asi cestou portalove konstrukce a Z bude resen posuvem stolku
> s heatbedem a obrobkem vlastne "vytlackem". ;-) Ale tohle je jeste
> otevrena zalezitost.

Tak se to také běžně dělá, že se vertikálně posouvá stolek.

> a) jaky je zhruba prevod. pomer v extruderu - kolik mm na otacku?

Záleží jaký extrudér použiješ. Nejběžnější jsou ty Wade s převodem:

http://reprap.org/wiki/Wade%27s_Geared_Extruder

A také direct drive extrudéry, kde je přímo na krokovém motoru
zubatice (to má třeba Rebel).

Je celkem jedno, jaký je převod, to si pak nastavíš ve firmware podle převodu
a průměru zubatice.

> b) jaky se ted pouziva nejbeznejsi prumer filamentu?

Oba se používají úplně běžně. Já používám 3mm.

> c) a jaky k nemu odpovidajici prumer trysky v hotendu?

Jakékoliv. Spíš záleží na tom, abys to tam utlačil, direct drive bude
mít možná problém utlačit 3 mm filament do 0,2 mm trysky. Nemá problém
s 0,5 mm ani s 0,35 mm.

> d) v hotendu je nejaka komurka s vetsim prumerem nebo je to ciste
> uvnitr jen zredukovany prumer filamentu na prumer te vystupni
> trysky?

Není tam větší komůrka.

> e) jak prakticky probiha zacatek tisku po zavedeni filamentu? tedy
> jak se tiskarna dozvi, ze je v trysce uz nataveny material? spoleha
> se jen, ze to tam rucne dotlacim co to jde a pak se to stiha
> odtavovat?

Nejdříve se nahřeje deska, protože to trvá déle. Pak se nahřeje
tryska. A pak se jede. Asi sis všiml, že kolem výrobku se dělá kolečko
nebo prostě pojezd kolem, několik pojezdů. To je proto, aby se to
"rozjelo".

> f) jak se naopak z hotendu odstrani ten zavedeny filament?
> predpokladam, ze to tam asi bude drzet jak to tam zatuhne kdyz
> tiskarnu vypnes

Nijak, vypne se topení trysky a on v tom zatuhne.

Když měníš, tak samozřejmě vytáhneš materiál při roztopené trysce,
strčíš tam jiný a protlačíš ho tolik, dokud nedostaneš tu správnou
novou barvu.

Petr Zahradník, počítačový expert

Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem