Bezduvodne zasekavani CNC v pravem uhlu [Re: rezani hliniku laserem]

balu@home balu na k-net.fr
Úterý Leden 7 23:35:30 CET 2014

myslim ze problem tejto konverzacie je ze mas vynikajuce znalosti
matematickych modelov idealnych regulatorov (ano, daju sa navrhnut
parametre bez prekmitov, pre velky dynamicky rozsah, optimalizovane
neviem co), ale funguje to len v Matlabe. K realnej implementacii na
velkom stroji si sa zatial nedostal (ten robot sa nepocita) a som si
isty ze by si niektore veci potom videl trochu inak (nemyslim to nijak
zle, ani rypavo).

Supersofistikovanymi regulatormi sa zoberaju teoretici na univerzitach,
lebo je to velmi vdacny problem, ktoreho riesenie nevyzaduje ziadne
financne naklady okrem pocitaca a Matlabu, ale je trochu odtrhnuty od
reality. Nelinearne riadenie je v kazdom druhom clanku z univerzit.
Urcite je dobre sa takymito vecami zaoberat, mozno sa to niekde bude dat
vyuzit. Ale urcite vies ze ultra optimalizovane a sofistikovane
regulatory nie su vhodne na pracu s nahodnymi systemami. V beznom
priemysle sa vo velkej vacsine pripadov pouziva nieco na baze PID.

Ked sa potom s teoreticky rozpracovanym problemom dostanes do realneho
sveta zistis ze na popis dynamiky skutocneho stoja tieto modely
nestacia. Uz len ked chces dosiahnut stotinove tolerancie pri takmer
neobmedzenom mnozstve roznych pociatocnych podmienok tak tie algoritmy
nebudu konvergovat s pozadovanou maximalou chybou (napr. ako sa co
hybalo, dokonca v 3D, ake su zotrvacne hmoty v troch rozmeroch, ake su
trenia a nedokonalosti, znova v troch rozmeroch).

b.