Bezduvodne zasekavani CNC v pravem uhlu [Re: rezani hliniku laserem]

Admin HWnews hwnews na cncnet.info
Úterý Leden 7 21:14:01 CET 2014

priznam se, ze me to uz moc nebavi...argumentujete jak se vam to hodi.

Dne 7.1.2014 20:09, Marek Peca napsal(a):
> by nemelo jine rizeni nez PID vyzadovat, takze necht PID. Smycka
> regulatoru reaguje na regulacni odchylku. Pouziji-li kvalitni IRC, i bez
> prevodu se dostanu hluboko pod jemnost, s niz pracuje krok krokacu.
to jsou argumenty jak noha - pouzijete dostatecne kvalitni IRC a
dostatecne nekvalitni krokac a vysledek je tu

nejmodernejsi 3f krokove motory maji pri digitalnim rizeni rozliseni
10-20k kroku na otacku

> Mechanicke frekvence systemu jdou stezi ke kHz, takze kdyz bude _dobre
> navrzene rizeni_ pracovat v tomto frekvencnim pasmu, jsem schopen se
> dostat na pozadovanou presnost.
>
> Velmi zajimavou otazkou je, za jakych podminek lze regulator naladit
> tak, aby drzel v ustalenem stavu polohu s presnosti 0 dilku IRC. Nekdy
> se mi to povedlo, ale zejm. nelinearity v smycce a predevsim suche treni
> to dost casto kazi. Kazdopadne neni problem mit IRC opravdu jemny a
> nejaky "sum" +-1 dilek neresit.
jezismarja to si delate srandu ne? to, ze vam 'nevrci' servo pri stani
na miste prece nerika absolutne nic o tom jak se chova behem posunu a
jak verne sleduje polohu behem dynamicky narocnych operaci behem obrabeni

> Co problem je, je rovnovaha sucheho treni systemu a dynamiky. V CNC
> nemyslim, ze by se to zasadne projevovalo na vysledne kvalite regulace.
> Ale nemam merena data.
aha

> Narazite celou dobu na prekmit regulacni smycky. Nemusi tam byt, kdyz je
> regulator dobre navrzen. Vubec. Robustne, pro velky rozsah dynamiky (to
> treba, kdyz se hybe obrobkem, ktereho behem procesu ubyva).
zmena dynamiky ubyvanim obrobku to je smesne...malokdo ma tolik penez
aby vyrabel alobal z ingotu hliniku - obrabeni stoji penize

> Vy jste zvykly z praxe zprasenych regulatoru, ze to ta zpetna vazba mrvi
> tim, ze pridava prekmit...
prosim? nemam pocit, ze bychom se nekde videli...lepe receno se mi
pripomente
Jinak naposledy jsem se motal u masiny, co vazila 6t - nevim jestli mela
zprasene regulatory - kazdopadne jsem vas tam nevidel

Za to byste mel ale nadavat konkretnim
> tvurcum, ne zavrhovat princip. A nekdy se treba prekmit hodi, umozni
> rychlejsi dojezd a tam, kde je velikost prekmitu pod pozadovanymi
> tolerancemi, proc ne.
vy to stale nechapete, dojezd na koncove polohy s pozadovanou presnosti
je zaklad - bavime se o tom o kolik ustreli regulacni smycka
servodriveru nez ohlasi error, ze je mimo a nestiha

na tej zminovanej masine to bylo nastavene na 50 carek enkoderu s
rozlisenim 1024, k tomu si pripoctete jeste chybu prevodu, ktery je u
servopohonu prakticky nutnosti (pokud se nejedna o servovreteno)

> Predpokladam, ze je vam zrejme, ze tam, kde krokac jezdi "bez prekmitu"
> (ve skutecnosti: s nejakym malym prekmitem v ramci zabrzdeni/rozjezdu,
> neprekracujici vel. kroku), muze zcela shodne "bez prekmitu", resp. s
> jeho podobnou velikosti pri pozadovanych rychlostech rozjezdu/zastaveni,
> jezdit i zpetna vazba. Ba co vic: u zpetnovazebniho systemu muzete tento
> naladit astaticky a pak tam ten prekmit nebudete mit, jen to bude
> pomalejsi :-)
bez komentare

> Takze bych zaverem mohl vase tvrzeni obratit: zatimco krokace prekmit
> maji, "maly" a spatne upravitelny (da se ovladat, nikoli ridit, pokud
> tedy krokac neuzavrete do zpetne vazby), tak zpetnovazebni systemy bud
> mohou pracovat se stejnym prekmitem, s vetsim prekmitem nebo zcela bez
> prekmitu.
ja nehovoril o prekmitu - jak jsem psal, ze nejistota vystaveni u
bezneho krokoveho motoru (200kr/ot) je 1/4 kroku a je dana mechanickym
provedenim - kdyz ho budete pretlacovat tak bude v ramci teto hodnoty
pruzit v magnetickem obvodu - pokud jej pretlacite vic ztratil jste krok
a koncite
pohon s krokovym motorem za zadnych okolnosti a v zadnem stavu behem
pohybu nema a nesmi mit vetsi odchylku, nebot to automaticky znamena
ztratu kroku

> Nevim, zda pro vas bude prekvapenim, nebo znamou skutecnosti, ze i
> krokace se daji ridit zpetnovazebne, s IRCem. A ma to vyhody,
> prinejmensim takovou, ze krokace ve sve kategorii moment&rychlost jsou
> pro vetsinu vykonu velmi levne.
psal jsem ze nepotrebuji, ne ze nemohou mit - jinak krokovy motor je
jako jakykoliv jiny synchronni motor takze jej neni nutne ridit nejakymi
nespojitymi kroky jak je z jeho nazvu bezne....pak je z neho ale
normalni servopohon jen s mene obvyklym motorem - klady jsou na strane
3f asynchronu a nebo DC respektive BLDC motoru