RE: Stará zařízení a nové normy

SvobodovaA na szdc.cz SvobodovaA na szdc.cz
Pátek Únor 14 09:43:28 CET 2014

Dobrý den,

    já jsem neřekla, že TN-C je špatná :-) Jen si myslím, že mít v jedné místnosti obě možnosti není šťastné řešení, už kvůli různým zemním smyčkám a podobně. Jinak já osobně síť TN-C za bezpečnou považuji a má i svoje výhody proti TN-S ale i nevýhody. Každé z těch sítí má něco do sebe.

    Já jsem měla kliku, že když jsme koupili byt, tak bylo ještě kde bydlet, takže byt mohl projít rekonstrukcí, protože stará elektroinstalace byla v hrozném stavu a divím se, že to nikoho nezabilo (kabely probité hřebíky a podobně). Stejně jsme ale ne všechno dokázali dopředu odhadnout, takže jsou určité dodělávky i během bydlení :-)

Saša Svobodová

________________________________

From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Pavel Kadečka
Sent: Friday, February 14, 2014 9:23 AM
To: HW-news
Subject: Re: Stará zařízení a nové normy

Položme si otázky:

1) Funguje to? Lidi v tom paneláku bydlí 40 let a na loučích a ohništi určitě nepřežívali ;)
2) Je to bezpečné? Pokud tam není nějaká jiná bota, tak ano, je. Akorát tam nejde použít proudový chránič, ale to je obvykle potřeba jenom v koupelně a ta se při rekonstrukci jádra natáhne třivodičově.

Když člověk koupí byt, stojí před otázkou, co s ním a jak moc se do toho pustit. Natahat nové dráty může, pokud má na to peníze, čas a chuť. Pokud se mu jednoho nedostává (a často se nedostává ničeho), tak to udělá v rámci svých možností.

Například já jsem v jednom bytě obešel všechny zásuvky a přepojil aby to odpovídalo aspoň normě, podle které ten barák měli postavit. Tj. aby fáze byla vždy na stejné straně a kolík připojený. Což není samozřejmost a co si nezkontroluju nebo nezapojím sám, tomu nevěřím.

V druhém bytě jsem vyházel všechny zásuvky a dal nové, čímž jsem získal více zásuvek (všude jsem dal dvojzásuvky) a navíc jsem vybral typ s clonkami, takže mi tam děti nemohly strkat hřebíky, aspoň ne tak jednoduše. Taky jsem všude, kde jsem se hrabal, dal pérové svorky, tj. teď je to hlíníkový drát - pérová svorka - měďený drát - zásuvka (vypínač). Vím, že se doporučuje do pérové svorky pro hliník nějaká vazelína, ale tu jsem neměl a chodí to i bez ní a doufám že dlouho chodit bude. (Asi líp než šroubové svorky, kde se ten spoj šroub . hliník povolí, pak se vypálí a pak to má zajímavé efekty, jako že bliká zásuvka, protože to v ní jiskří nebo bliká celý byt, protože to jiskří ve spoji na chodbě...)

Samozřejmě, někdy se člověk nevyhne tomu, aby měl v jedné místnosti zapojené některé zásuvky TN-C a některé TN-S. Typicky místnosti, které sousedí s koupelnou, resp. s rekonstruovaným jádrem. U mě to byla kuchyň.