OT Kanony a ustova brzda

Kuba Jan honza.kuba na gmail.com
Neděle Prosinec 7 20:59:08 CET 2014

Já mám takový pocit, že to na hlavni na konci se nazývá kompenzátor.
Alespoň na mé CO2 vzduchovce  B96 to tak nazývají.

cituji: " Kompenzátor zdvihu eliminuje zdvih ústí hlavně při střelbě s
využitím změny směru proudění prachových plynů vytékajících z hlavně při
výstřelu. Kompenzátor je konstruován tak, že část vytékajících plynů z
hlavně otáčí ve směru kolmém k ose hlavně vzhůru. Vytvořená reakce
působí proti klopnému momentu vyvolanému silou od výstřelu. Poněkud
jinou funkci má úsťová brzda, která je někdy také nazývána kompenzátor
(tlumič) zpětného rázu. Základní funkce brzdy spočívá v působení
vytékajících plynů na plochu orientovanou kolmo k ose hlavně, některé
brzdy také otáčí z hlavně vytékající plyny o více než 90 stupňů a
vytváří reakci působící ve směru osy hlavně. Síla od brzdy působí vždy
ve směru osy hlavně směrem dopředu a eliminuje tedy pohyb zbraně vzad,
který je nežádoucí nejen tím, že působí na střelce, ale i tím, že
odchyluje zbraň do nežádoucích směrů."