OT: Ještě ke tramvajové kalamitě
Pavel Troller
patrol na sinus.cz
Úterý Prosinec 2 18:13:56 CET 2014
Zdravím,
právě jsem dohovořil s kamarádem, který představuje jednoho z nejvštších
odborníků na elektrickou tramvajovou trakci v ČR.
Podobnou situaci pamatuje. Nastala v r. 1979, kdy též pokryla ledovka vše,
co mohla - já na to pamatuji též, byl jsem tou dobou gymnazista a zůstali
jsme uvězněni na chalupě, což nevadilo, neboť byly vyhlášeny uhelné prázdniny.
Tehdy však DP rozjel provoz podstatně dříve než letos.
Rozdílů mezi tehdejší a dnešní situací je více. Zejméná jde o tramvaje, kde
postoupila elektronizace a nové tramvaje již prostě nejedou za situace, za
které staré tramvaje ještě jely.
- Soudobé tramvaje automaticky blokují jízdu při poklesu trakčního napětí
pod 450V, což se při vytažení oblouku běžně stává. To přeruší odběr proudu,
takže oblouk uhasne, tramvaj setrvačností ještě chvíli popojede a dostane se
na umrzlý kus troleje, který si díky absenci oblouku nerozmrazí, a už dále
nemůže. U staré tramvaje i v případě velkého poklesu napětí bylo možno
stisknout tlačítko "Průjezd mycím strojem", kdy tramvaj jela již na trakční
napětí od 24V. To už u nových možné není.
- Dnešní elektronické měniče obsahují velké kondenzátory jako filtry
trakčního napětí. Pokud toto vlivem oblouků a přerušování kontaktu s trolejí
kolísá, na kondenzátorech vznikají velké proudové rázy, které je ohřívají,
což nakonec může vést k průrazu, explozi či jinému druhu selhání, takže
tramvaj zůstane stát pro změnu z tohoto důvodu.
- S moderními tramvajemi je nutno obecně zacházet lépe než s těmi starými,
ty v podstatě snesly i velmi hrubé zacházení. Díky např. protiprokluzové
automatice v takovémto počasí nelze prakticky akcelerovat - je třeba se
rozjíždět velmi pomalu a opatrně. Tehdy dal řidič plnou jízdu a současně
pískoval - tramvaj žrala spoustu proudu, jak kola mlela písek, nakonec se
hnula a díky tomu oblouku si odtavovala led z troleje (přehnat se to nesmělo,
protože velmi pomalu jedoucí či dokonce stojící tramvaj při oblouku okamžitě
trolej utaví). Jenže u nové tramvaje nemůžete dát dostatečný impuls, aby
se vůbec hnula, protože kola hned proklouznou a přestane do nich být
dodávána energie - v kopci začne díky tomu občas tramvaj i couvat.
- Vrchol tomu prý letos dalo naprosté selhání řídicí složky. Všichni
zkušení dispečeři byli z DP propuštěni nebo sami odešli, a kádr, který tam
vládne teď, takovou situaci nepamatuje a neumí ji nijak řešit.
Zdraví Pavel
Další informace o konferenci Hw-list