OZ jako komparator / diferencialni zesilovac

Daniel Valuch balu na k-net.fr
Neděle Srpen 24 18:18:44 CEST 2014

On 24/08/2014 17:50, Petr King wrote:
> [...]
> jal se zapojovat. Napajeni nesymetricke, 12V, vystup na voltmetr a oba
> vstupy na stredy trimru 10K, zapojene mezi GND a VCC.
>
> Vygooglil jsem si, ze by v tomto pripade mel OZ fungovat jako
> komparator, ocekaval jsem tedy, ze kdyz napeti jednoho vstupu nastavim
> na 5V, pak pohybem druheho trimru v mezi od 4-6v se mi bude krasne
> preklapet vystup.
>
> Ale ani prd. Asi jsem neco podstatneho podcenil, nebo vybral nevhodny
> OZ. Dokaze mi nekdo poradit, proc mi to nefunguje?
> Existuje nejaky simulacni SW, kde bych si s tim mohl hrat a naucit se

toto by malo fungovat. Co presne znamena "ale ani prd" a ako sa to
namera voltmetrom?

> [...]
> konec bocniku bych mel ziskat (rozdil) napeti. Cili pokud na bocniku
> vznikne ubytek 100mV, pak bych na vystupu mel mit tento ubytek,
> nasobeny zesilenim.
> Je to tak jednoduche, nebo mi zase unikla nejaka podstatna vec? Nebudu
> potrebovat oddelene napajeni toho OZ?
>
> Vychazel jsem z tohoto :
> http://www.mylms.cz/text-27-zapojeni-oz-invertujici-neinvertujici-diferencialni/
>
> jako diferencialni zesilovac. Vsechno to vypada, ze muzu mit spolecnou
> zem. Cili bych odecital napeti za bocnikem od napeti pred bocnikem a

Snimat z bocnika nie je problem, ale musite si dat pozor na rozsah
napajacieho napatia a na povoleny rozsah vstupneho napatia vzhladom na
napajacie napatie. Dolezity parameter, ktory si treba pozret je
• Input Common-Mode Voltage Range Includes Ground
• Differential Input Voltage Range Equal to Power Supply Voltage

Tu mate konkretny priklad
http://dvaluch.web.cern.ch/dvaluch/zdrojPE/eagle/zenit_zdroj_SMD.pdf

Napajacie napatie operaku je +35V/-5V, bocnik plava maximalne na +30V.
Znizit common mode voltage trochu pomaha odporovy delic tvoreny
spatnovazobnymi rezistormi.

b.