Re: LED žárovka z Ikea

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Čtvrtek Srpen 21 13:56:49 CEST 2014

Od: gatilo <gatilo na centrum.cz>
Pavel Hudeček napsal:
"> CRI říká, jak se bude lišit barevné podání od čistě tepelného
> zdroje.
Presnej receno, od referencni zarovky s W vlaknem"

Na české Wiki píšou, že se porovnává se slunečním světlem, na anglické pak
že se zdrojem o shodné barevné teplotě. Ještě před tím poznamenávají: "CRI
is not a good indicator for use in visual assessment, especially for sources
below 5000 kelvin(http://en.wikipedia.org/wiki/Kelvin) (K)"

"> Obecně vzato přirozené je sluneční světlo se svými 5700 K.
Stejne prirozene je i mnohem teplejsi svetlo pri zapadu a vychodu
slunce, nebo mnohem studenejsi svetlo ve stinu

> Z tohoto
> pohledu mi uniká, proč lidé tolik touží po těch cca polovičních teplotách.
Mohlo by to byt proto, ze poledni slunce je spojeno se silnym tepelnym
vjemem. Umele elektricke zdroje ale maji tepelny vjem maly az zadny,
tak dochazi k asociaci se zapadem ci vychodem slunce, jehoz barevna
teplota je nizka.
Zdroj ktery ma teplotu poledniho slunce, ale nehreje jako to poledni
slunce je nejak divnej.
Ale je to jen spekulace, o seriozni teoriji, natoz vyzkumu podlozem
experimenti nevim."

Možná to bude přímo intenzitou toho světla. Mám vyzkoušeno, že když pokoj
osvítím 200 W zářivkama 5500 K a 150 W MH 4200 K, je to super a hned to i
zvedne náladu. Když je světlo stejnécho charakteru, ale jen 5-10 W, je to
proslulá "modrá tma".

Na druhou stranu, když jsem do předsíně použil necelý 1 W pásku s 6000 K,
bylo to zpočátku fakt divné a první dojem byl, že při tom není skoro vůbec
vidět. Ale brzy jsem si zvyknul a zjistil, že je vidět naopak velmi dobře a
při focení jsou lepší výsledky, než s předchozí zářivkou 15 W / ~3000 K. Ta
měla velmi málo modré a fotky tudíž obsahovaly nechutný modrý šum, zesílený
při barevné korekci.

V případě slabého světla o vysoké BT se zřejmě projevuje asociace s měsícem,
proto asi vzniká ten pocit tmy.

PH

""