Utlum 433 / 868MHz?

Neděle Srpen 3 09:08:37 CEST 2014

Hodně záleží, jaký máte přijímač. Nevím jestli se ještě dělá ta hrůza,
kde superreakční přijímač nemá na vstupu ani keramický filtr. To se pak
zahltí kde čím a zvlášť v pásmu 433 MHz, které leží uprostřed
radioamatérského pásma 435 MHz :-( Superhety jsou citlivější a
odolnější. U toho zesilovače bych neviděl tak důležité to zesílení,
přijímač na tom snad tak špatně se šumem nebude. Ale udělat třeba i jen
1T zesilovač, ale laděný. Bylo nějaké modré AR, kde o tom bylo celé
číslo. Dají se tam okoukat rozměry rezonátorů (krabička s přepážkama,
vylěštěná Cu trubička a na konci trimr), je to jen kousek pod TV pásmem
pro které se to dělalo. Ale jde to i jednodušeji. V TV konvertoru, který
jsme si za dob dávno minulých dovezli z Maďarska, byly rezonátory
tvořené keramickým kondenzátorem, který měl jeden vývod delší a
natvarovaný do smyčky. Taky to fungovalo :-) Nebo malou vzduchovou
cívečku a ladit roztahováním závitů, možná by to šlo i na jednostranné
desce a bez stínění. Nevím jak na tom jsou rezonátory vyleptané na
tišťáku, ale nejspíš nic moc. Chce to zdroj signálu (třeba ten vysílač),
nějakou detekční sondu a dobře to naladit. Za tu dobu co se to tady
probírá, to už mohlo být dávno hotové :-)

Ještě přidám zkušenost s VF technikou... Když jsem byl v Popradu na
vojně na PŠ kde jsem vyučoval opravy radiostanic, měl jsem k dispozici
celkem slušné vybavení. Přišel za mnou kamarád (jediný z nás nebyl
elektrikář ale matematik), že má rádio jen s CCIR VKV a chce si udělat
konvertor na východní pásmo. V AR vyšla naprostá zoufalost s plošnýma
cívkama. Prý že když to vyšlo v takovém časopisu, že to prý musí
fungovat a nedal si to vymluvit :-) Chytil na to dvě nejsilnější stanice
a ještě v šumu. Nakreslil jsem mu jak bych si to představoval.
Dvouobvodový pásmový filtr na vstupu, který 87 až 102 MHz (nevím proč se
výš nevysílalo) pouští přímo, východní pásmo jde přes další filtr do
konvertoru. Na výstupu konvertoru zase dvouobvodová propust, která těch
zkonvertovaných 102-108 sloučí s tím co jde přímo. Ze starých
radiostanic jsme tam měli spoustu postříbřeného drátu. Nadělal jsem
cívky, pomocí generátoru a VF milivoltmetru všechno naladil. Filtry jsem
nepočítal, to bych nezvlád. Chodilo to výborně a hlavně bez přepínání
pásem :-)
Anděl