Trochu OT - Lodní šroub

Kuba Jan honza.kuba na gmail.com
Pátek Duben 11 18:10:25 CEST 2014

Dovolím si při pátku dotaz ohledně lodního šroubu.

Jaký je "funkční" rozdíl, mezi vrtulí A  a B.
Nějak mi není jasné, proč má vrtule A oproti zvyklostem ty listy tak
protažené. Jsou užžší , ale delší.
Pořítám, že účinná plocha listů je v obou případech stejná, proč se
vyrábí ta "vylomenina" typu A ?

Další dotaz mám konkrétnější, jedná se o to, že se mnozí výrobci
závěsných lodních motorů chlubí tím,
že splodiny jdou ven středem lodního šroubu - viz "vrtule_vyfuk.jpg"
která má dutý střed.
  A díky této konstrukci jdou prý splodiny ze závěsného motoru  nad
hladinu dále od lodi.
Dejme tomu.
  Podle mě je to ale kontraproduktivní, protože vrtule netlačí na vodu,
ale na vzduchové bubliny. Jak známo, ve vodě s bublinkami ( např. pod
splavem)
se nedá plavat, nezabírá to, atd...
V praxi podtlak před šroubem může vytvořit kavitaci nad listy. A za
šroubem, kde se to může opřít bez broblémů do vody
nafoukáme vzduch, ať jsou také problémy. Neboli tak nějak to vidím.
Má k tomu všemu prosím někdo vysvětlení?
Díky JaKub