Soft start (nejen) pro mikrovlnku

Pátek Září 27 13:52:48 CEST 2013

Moje mikrovlnka DAEWO mi začala vyhazovat jistič teprve když jsem v baráku vyměnil elektrinstalaci z Al za Cu a osadil místo tavných keramických vložek standardní jističe. Výměna za pomalejší nepomohla, co pomohlo a myslím že to i prospívá životnosti té trouby bylo až instalování předřadného rezistoru zkratovaného relátkem uvnitř trouby. Mám to na cca 0,5 sec ale hodnotu rezistoru už si nejsem schopen vzpomenout - nějaký ohm.Napájeno je to z 12V vnitřního zdroje. Už to tam mám asi 13 let a nevím o tom. Jinak ta trouba byla zakoupena v Tuzexu před rokem 1990 (už si nepamatuju) a dodnes funguje a používáme ji několikrát denně. Tehdá zřejmě ještě pojem "kurvítka" neznali.

Zdravím
Kručinský

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Petr Simek
Sent: Friday, September 27, 2013 12:00 PM
To: HW-news
Subject: Re: Soft start (nejen) pro mikrovlnku

On Fri, 27 Sep 2013, RV wrote:

> Nechavali jsme zavadet samostatny privod do dilny a EON mi napsal ze
> mi daji klidne 3x32A (i vic), ale jedine Bcko. Pokud se mi to nelibi tak mam smulu.
> Takze treba v dilne nemuzu svarovat COckem protoze to ma sice psano
> 3x16A, ale ten invertor pri startu zere i travu z pangejtu a vyhazuje
> jistic. Budu to muset poresit take nejakym softstartem.
>
> To same na chalupe - cirkularku zapnem jedine tak, ze proste nahazuju
> jistic tak dlouho az cirkularku roztocim na otacky kdy ten jistic nevypadne.

Nedavno tu probehla debata o omezeni proudoveho narazu a dostal jsem tip na zajimavy prvek - prodava ho Conrad - ktery to umi. Ale ten funguje jen pri zapinani elektriky (klasicky odpor + spinaci casove rele a nejaka tepelna ochrana).

Neexistuje neco profesionalniho co by omezovalo proudovy naraz i behem normalniho provozu. Nejaky elektronicky kram - napriklad odpor paralelne s mosfety plus nejaka tepelna ochrana na trvaly zkrat. Ty mosfety rizene elektronikou aby v pripade nadproudu vyply a nechaly to na tom odporu.
Tepelna ochrana ktera pri prehrati odporu bud tento premosti kontaktem (a kdyz tak holt vznikne zkrat ktery vyhodi jistic) nebo rozpoji obvod.