LED verejne osvetleni - pokrok nebo omyl?

Lukas Burda burdal1 na post.cz
Neděle Září 22 14:34:24 CEST 2013

Ale nemyli. Jsou radiometricke veliciny, jako treba "zarivy tok". To
je vykon ve wattech v celem spektru. Pak mate fotometrickou velicinu
"svetelny tok" a to je jakoby zarivy tok, ale "prenasobeny" citlivosti
lidskeho oka pro ruzne frekvence. Podobne mate ostatni dvojice
radio-foto metrickych velicin.
Takze co jsem chtel rict: Nemate pravdu. Svetelny tok je vyjadreni
vykonu prave vzhledem k barve a citlivosti oka.  V praci mame
fotometrickou laborator, pokusu jsem si zkousel dost a skutecne: kdyz
jsem si delal srovnani pro ruzne barevne teploty a pouzil stejne
svetelne toky, nedalo se rict, ze bych videl "mene". Videl jsem jinak,
nezvykle, ale ne mene. U LED svitidel take hraje roli jejich
smerovost, na kterou nejsou lide u zarovek, ci kompaktnich zarivek
zvykli a casto se s ni neumi jejich mozek popasovat. Nekdy to LEDky
zvyhodnuje, jindy naopak.

Mimochodem:
Ta citlivost oka pro fotometrii vychazi z denniho videni. Tim
dostanete "klasicke" lumeny atd. Pro nove zdroje se prislo se
zajimavym (ne zcela neopodstatnenym) "trikem". Pokud vemete citlivost
oka pro soumrakove videni, jsou tycinky citlivejsi na modrou tj. na
barvu kterou maji dost obsazenou nove super zdroje. Dostanete
"skotopicke lumeny". Tim vyjde ucinnost daleko lepe - jen je to cele
jaksi neporovnatelne. Z toho svetla mate uplne jiny dojem. Ovsem pro
nocni osvetleni je asi uvazovani techno soumrakovych lumenu na miste.

Viz - fotopicke - deni, skotopicke - soumrakove
http://www.ecse.rpi.edu/~schubert/Light-Emitting-Diodes-dot-org/chap16/F16-06%20V(lambda).jpg

L.