OT je toto uz mrtva autobaterka?
Kručinský Ladislav
ladislav.krucinsky na linde-mh.cz
Čtvrtek Září 19 13:00:04 CEST 2013
Promiňte pane Vicku ale u Vaší baterie se v odstavci Application nepíše ani slovo o použití v trakci.
Baterie kterou zde uvádíte je takzvaná "bloková" baterie pro univerzální použití.
Trakční baterie - ve Vašem popisu "běžná olověná dolejvací trakce" (to byl termín který jste použil a na který já se chytil) je poněkud jiná záležitost.
Například zde
http://www.enersys-hawker.com/pdf/perfect_plus/commissioning/perfect_plus_comm_dry_cz.pdf
je nabíjecí napětí (při formování) zmíněno. Moje údaje vycházejí z 16leté praxe u akumulátorových vysokozdvižných vozíků. Tam se blokové baterie skutečně nepoužívají (když nepočítám výjimky - titěrnou manipulační techniku).
Zdravím
Kručinský
-----Original Message-----
From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of RV
Sent: Thursday, September 19, 2013 12:40 PM
To: HW-news
Subject: Re: OT je toto uz mrtva autobaterka?
No nesouhlasit muzete, ale trakce, ktere si jen nehraji na to ze jsou trakce (ruzne ty kockopsi co jsou trakce a umi i startovat) maji naprosto jine rezimy nez co uvadite...
Kdyz vezmu baterie, ktere mam ted doma:
http://www.nolanpower.com/partners/enersys_pdf/Flooded_Batteries_Info/varta_vb12142_615_%20brochure.pdf
hned na prvni strance vidite, ze float napeti je 2.33V na clanek, desky jsou ploche (obe) - baterky jsou longlife - udavana zivotnost 10-15let a perioda udrzby v radech roku (vcetne dolivani destilky)
bohuzel take vaha je cca dvojnasobna proti bezne startovaci baterii
Radek Vicek
Dne 19.9.2013 12:09, Kručinský Ladislav napsal(a):
> Dovolím si nesouhlasit s názorem o nižším nabíjecím napětí u trakčních
> baterií. I u trakční baterie se nabíjení řídí běžným "olověným"
> standardem. Konkrétně výrobci trakčních baterií definují NABITO jako
> stav kdy se po dobu 2 hodin při proudu I5 nemění hustota ani napětí a
> všechny články plynují stejnou intenzitou. To je definice spíše
> laboratorní, v praxi je to tak,že se definují dvě
> napětí: plynovací - při něm se zpravidla u WoWa nabíječů přepíná
> charakteristika - to je napětí kdy článek začíná plynovat neboť část
> elektrod již neobsahuje síran a proud v těchto oblastech nemá co dělat
> a tak rozkládá vodu. Typicky 2,45V/čl konečné nabíjecí - všechen síran
> je rozložen a napětí se dále nezvyšuje a veškerý proud již jen
> rozkládá vodu. Typicky 2,7V/čl. Takže naopak vůči Vašemu tvrzení -
> trakční baterie se nabíjejí výše než startovací. U startovacích
> nemůžete z logických důvodů jít nad plynovací napětí.
> Další podstatný rozdíl je konstrukce kladných elektrod - jsou řešeny
> jako trubkové, aby se dosáhlo maximálního kontaktu elektrolytu s
> hmotou. Naopak nejsou určeny pro takové násobky proudu jaké vznikají
> při startování. Mají i pár dalších specifik ale v daném kontextu
> nezajímavých (normalizované rozměry článků, větší odkalovací
> prostor...).
>
> Zdravím Kručinský
>
> -----Original Message----- From: hw-list-bounces na list.hw.cz
> [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of RV Sent: Thursday,
> September 19, 2013 11:51 AM To: HW-news Subject: Re: OT je toto uz
> mrtva autobaterka?
>
>
> Dne 19.9.2013 11:25, Tomáš Hamouz napsal(a):
>>> Premyslim nad tim, nebot jsem chtel take do lodi k motoru pro
>>> startovani osadit nejakou vetsi baterii misto doporucovane 55Ah.
>>> Zrejme to tedy udelam tak, ze startovaci baterii propojim s trakcnim
>>> okruhem pres diodu, ktera zajisti dobijeni trakcni casti, ale
>>> zabrani odberu v pripade startovani z trakcnich baterii.
>>
>> To bych nedělal, pro obě baterie je třeba nezávislé dobíjení, z
>> několika důvodů: - trakční baterie bude mít jinou nabíjecí
>> charakteristiku a s největší pravděpodobností ji na plné nabití
>> nestačí dioda od startovací baterie
> bezna olovena dolejvaci trakce je v podstate uplne normalni baterie,
> ktera ma jen mechanicky bytelnejsi elektrody - vetsinou ma snizene
> maximalni nabijeci napeti - coz prave vyresi ta dioda 14.4V - cca 0.9V
> je idelanich 13.5V
>
>
>> - dokud nebude nabita startovací, nebude se dobíjet trakční
>
> to je spravne - primarne musi vzdy byt nabite startovani - pokud
> nenastartuju tak neodjedu a ani nic dalsiho nenabiju
>
>> - pokud bude trakční vybitá, bude se dobíjet na úkor startovací
>>
>> Vybít trakční baterii není problém, stačí mít na lodi pár lidí s
>> notebookem či jinou elektronikou :-( A pokud si vybijete startovací,
>> máte zaděláno na dost velké problémy.
>
> hmm hmmm mate pravdu - zrejme na to pripojovani trakce na ten
> startovaci okruh padne jeste jeden vystup z toho solarniho regulatoru
> - ten regl uz ted hlida komplexne celou obsluhu trakcni casti vcetne
> dobijeni z nezavisleho zdroje (coz je ted sitovy nabijec) - jen budu
> muset nejak zdetekovat, ze bezi motor Tento e-mail včetně příloh může
> obsahovat důvěrné informace. Jestliže nejste zamýšlený adresát tohoto
> e-mailu, pak jakákoliv forma zveřejnění, tisk, kopírování, distribuce
> nebo šíření tohoto e-mailu a připojených příloh je přísně zakázáno.
> Pokud obdržíte tento e-mail omylem, oznamte to neprodleně jeho
> odesilateli a okamžitě tento e-mail včetně jeho příloh trvale vymažte
> ze svého systému. Odesilatel e-mailu neodpovídá za jakoukoliv škodu
> způsobenou modifikacemi či zpožděním přenosu e-mailu.
>
>
>
> This e-mail and any attached files may contain confidential
> information. If you are not the intended addressee of this e-mail, you
> are hereby notified that any disclosure, printing, copying,
> distribution or dissemination of this e-mail and any attached files is
> strictly prohibited. If you receive this e-mail in error, please
> immediately notify the sender and permanently delete this e-mail and
> its attachments from your system. The sender of this e-mail does not
> accept liability for any damage that may be caused by any
> modifications or delay in the transmission of it.
>
> _______________________________________________ HW-list mailing list
> - sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> _______________________________________________ HW-list mailing list
> - sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
Tento e-mail včetně příloh může obsahovat důvěrné informace. Jestliže nejste zamýšlený adresát tohoto e-mailu, pak jakákoliv forma zveřejnění, tisk, kopírování, distribuce nebo šíření tohoto e-mailu a připojených příloh je přísně zakázáno. Pokud obdržíte tento e-mail omylem, oznamte to neprodleně jeho odesilateli a okamžitě tento e-mail včetně jeho příloh trvale vymažte ze svého systému. Odesilatel e-mailu neodpovídá za jakoukoliv škodu způsobenou modifikacemi či zpožděním přenosu e-mailu.
This e-mail and any attached files may contain confidential information. If you are not the intended addressee of this e-mail, you are hereby notified that any disclosure, printing, copying, distribution or dissemination of this e-mail and any attached files is strictly prohibited. If you receive this e-mail in error, please immediately notify the sender and permanently delete this e-mail and its attachments from your system. The sender of this e-mail does not accept liability for any damage that may be caused by any modifications or delay in the transmission of it.
_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz Hw-list na list.hw.cz http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
Další informace o konferenci Hw-list