skoro-vn, vf zhovadilost: jak spinat sirokopasmy UHF signalnacca100Vdo100pF ci nezatizene linky?

Marek Peca marek na duch.cz
Neděle Září 15 21:23:34 CEST 2013

> Teď ještě kde sehnat sub-ns spínač na 100 V:-)

V kmitoctove-napetove oblasti ze sveho zadani jsem se jakziv nepohyboval,
takze nemam nejmensi potuchy o soucastkach a jeste mensi o tisici
opruzech, ktere cihaji okolo (ruzne indukcnosti a skinheadske odpory
plosnaku apod.).

Co tak koukam na podobna zapojeni, zel bez "civkove komutace", vetsina
lidi pouziva bud lavinove BJT, nebo vf FETy. MicroSemi machruje v AN s ~ns
tyristorem, ten by byl bezva, ale otazkou je, zda by sel vyhnat na jeste
kratsi casy. To netusim.

Dale bude asi vtipne docilit civky (jen) 0.25nH, nebo kolik bych
potreboval k 100pF a "hrane" 0.5ns... asi jen kus dratu.

Zapojeni by mohlo vypadat takhle, aby stacilo pouzit 2 shodne rychle
spinace, pracujici jen jednim smerem, a jeden mirne pomalejsi na
doplnovani energie:
http://rtime.felk.cvut.cz/~pecam1/c_budic-2.png

Kdyz zanedbam vsechny neidealnosti a vezmu katalogove udaje tranzistoru
(vim, naivni, ale nenapada me ted v zacatku lepsi voditko), treba BLF817
za lidove 2kKc, ma byt schopen 0.2Ohm, 20Asat pri Ugs<7V a Ciss=100pF.
Takze v idealizovanem pripade by mel tento tranzitor umet poresit prevod
ulohy "100V do 100pF cca 1e9/s" na "10V do 100pF cca 1e9/s", coz, pokud
spravne pocitam E=C*U^2/2, je uspora 100x. Pri zanedbani spinacich ztrat.

Otazka je, jak by se chovaly ty lavinove prvky, kolega me tu ted nabada
zkusit Marxe a doutnavky, tot veru zajimave ;-)

> Na druhou stranu, širokopásmová VHF trafa jsou, tranzistory pro výkonové
> mikrovlnné zesilovače taky, takže pokud je potřeba skutečně jen +/- nabito,
> možná by stačilo oddělit větším C a transformovat.

Prosim, poucte me s kolegou OK1UGA, jak to myslite s tim transformovanim.
Mne to porad nevychazi. Transformuje-li se napeti pomerem k, transformuje
se impedance pomerem k^2 a admitance 1/k^2. Takze idealni trafo 1:k mi
udela z ulohy (U,C) ulohu (U/k,C*k^2), takze E zustane shodna. Kde ziskam
vyhodu?

Nejak si nedovedu predstavit to "mozna by stacilo oddelit vetsim C"... :-(

Diky za podnety,
MP