skoro-vn, vf zhovadilost: jak spinat sirokopasmy UHF signal na cca 100V do 100pF ci nezatizene linky?

Marek Peca marek na duch.cz
Neděle Září 15 14:50:31 CEST 2013

> nemyslim si ze by si nasiel akykolvek sposob ako to obiciklovat. Snazis sa
> prenasat informaciu (kondenzator 100pF nabity/vybity) a to ta stoji nejaku
> energiu.

Zde se zasadne neshodneme.

> Tato energia sa musi dodat ked nahadzujes bit a musi sa odstranit ked
> zhadzujes bit.

Zde se shodneme, minimalne pokud verime v axiomy termodynamiky (ktere
prilis nerozumim, ale tomuhle verim a tudiz nas to neomezuje v hovoru).

Prikladem soustav, kde smele prenasim informaci, aniz bych ji nicil, jsou
treba dielektricke opticke soustavy, kvantove pocitace aj. Ja ten bit
nepotrebuju znicit, ja ho rad zrecykluju pro budouci pouziti, jen nevim
jak :-)

> Existuje mnozstvo aplikacii kde sa vyuziva periodicita priebehu a tu
> energiu si "nachvilu" odlozis. Napriklad rezonancne do cievky.

Otazkou zni, zda by pouceny spinac nedokazal vyuzit tu civkovou rekuperaci
tak, jak jsem naznacoval v puvodnim mailu -- myslis, ze je to nesmysl uz
na teoreticke urovni (kdybych mel idealni spinac, znecteny jen konecnym
Rs)? Porad tu chybu v uvaze nevidim, i kdyz tam treba je.

> Alebo naspat do zdroja (vid. CMOS obvody).

To klidne, jen me nenapadlo, jak to bezcivkove udelat.

> V pripade ze chces posielat nahodne kusy bitov tak sa toto zjednodusenie neda
> pouzit a stratovemu prenosu sa nevyhnes.

To nevim, protoze tu nahodu vyrabim ja, tudiz ji mohu napr. rizene
usmernit. Potom to podle me neni nahoda (narozdil od treba tepelneho
sumu).

> Na podobnom principe pracuju aj niektore elementy na pracu so zvazkom v
> urychlovaci. Seriou vysokonapatovych pulzov sa vyhadzuju castice jednym alebo
> druhym smerom s ns rozlisenim.
> Ver mi ze nic lepsie ako prisposobene vedenia (s vhodne zvolenou impedanciou
> (vid. Martin)) doposial nikto nevymyslel. Takisto ani u CMOS technologie to
> zatial nikto nevymyslel. Uz som to raz pisal, prirodu proste neocuras...

Diky za toto ujisteni z praxe, budu si pripadat jako mensi blb, pokud se
skutecne v budoucich letech pokusim o kW topeni s kondikem uprostred ;-)

ZdraviM.