Doporucte el. stavebnice

Marek Peca marek na duch.cz
Středa Září 11 08:41:15 CEST 2013

Zdravim vas, Edizone,

On 10/09/2013 20:33, Pavel Hudecek wrote:
> Dobrý den všem,
>
> doporučte prosím stavebnice vhodné pro el. kroužky.
>
> Obecné požadavky:
> - Vcelku, žádné kostky a pod, co se dá krást a ztrácet.
> - Spojování obyčejnými, snadno nahraditelnými dráty.
> - Přijatelná cena, např. Voltík III je nehorázně drahej.
>
> Tzn. např. něco jako Voltík, ale bez použití špuntíků při zapojování.
> Dobré bylo svého času třeba připojování pružinkama v Ortonu alfa.
>
> Potřeboval bych 2 kategorie:
>
> 1. Něco pro úplné začátečníky: Vypínače, přepínače, tlačítka, diody,
> žárovičky, relé.
> [...]

skoda, ze
- nechcete ukradnutelne kostky;
- patrne chcete hotovou vec v krame,

protoze jinak mi stale pripada nejlepsi, aspon pro ucel (1.), me loni
zminovane Duplo-elektro.

Vyroba oprasem duplo-kostek pomoci lepeni a pilovani je samozrejme
pracna a stezi zvladatelna v jednom vyhotoveni stavebnice. Nyni jsem
oproti prvni verzi z 2011 pridaval druhy prepinac a novy prvek, kompas s
dvema civkami, tak jsem si to pripomnel. (Ale ten kompas je bezva,
dokonce se ho podari prepinanim smeru proudu rucne i roztocit jako
synchronni motor s jednim vinutim.)

Mou myslenku dale rozpracoval zde pritomny "oklovap", tak se mu kdyztak
ozvete, jak je daleko. Misto praseni duplo-kostek dal dohromady vlastni
konstrukci s laserovymi vypalky ze dreva, ovsem s duplo-modulem
rozmerove slucitelnymi.

Kdybyste tech stavebnic chtel vic, treba by stalo za to udelat
"univerzalni kostru kostky" na vstrikolisu a propoje zdirek a soucastek
zkusit vyresit pomoci pcb, jak navrhoval p. Poucha. Porad pokladam 2mm
bananky za jeden z nejrozumnejsich zpusobu propojovani. Podle me je to
pouzitelne i pro (2.), do slozitosti, jakou mivala Alfa-2 ci
Elektronik-01 je to podle me uplne v pohode.

Pozn.: Voltika neznam, ale o prazdninach jsem videl Boffin -- a je to
opravdu strasne: dokonaly priklad motivace pro vznik dupla-elektro.
Listy s patentkami nuti neohebnou geometrickou strukturu obvodu, oproti
Elektroniku-01 dokonce 3D, protoze clovek musi resit i vyskove sladeni
prvku. Vysledek: 95% casu jsem nepremyslel nad obvodem, ale nad tim, jak
tam ty debilni prvky vmestnat, kudy to cim propojit... Hruza.

Pruziny jsou levne a docela funkcni, ale mam s nimi problem -- pro male
deti to neni ono, spoustakrat v detstvi jsem si zajel s dratem pruziny
pod nehet, jakmile bylo na jedne pruzine vic dratu, tak to snaze
vypadavalo. Krome toho se casem maji tendenci prznit jak draty, tak
pruziny -- zarny priklad je videt v tech. museu v Brne, kde uz draty i
pruziny dospely do stavu fakticke nefunkcnosti, stezi se mi podarilo
zapojit zdroj se spinacem a zarovkou. (Cinovane draty se mi lamaly na
rozhrani Cu-Sn, necinovane [pripad Brna] se roztrepi jak dredy a uz je
do pruziny nikdo nenacpe.)

Zdravi MP