OT nedelni: Vesmirny vytah

Jiri Foldyna jiri.f na foldynovi.cz
Neděle Září 8 17:37:05 CEST 2013

Dne 08.09.2013 17:25, gatilo napsal(a):
>   8.9.2013, 17:23:10
>
> To zalezi kam by se prisroubovala. A v porovnani s hmotnosti lana,
> pokud uvazujeme dnes zname materialy, je 400 t neprilis podstatnych.
>
> S pozdravem Pavel

V úvahách o kosmickém výtahu se kalkuluje s nosností okolo 10-20t, aspoň
co jsem měl možnost vidět. Současně, pokud bychom uvažovali dnes známé
(a vyrobitelné) materiály, je realizace výtahu nemožná (příkladem -
pokud by lano bylo z oceli, muselo by mít průřez zhruba poloviční
průřezu Země na rovníku - nepočítal jsem to, našel jsem to někde v
článcích o výtahu ;-). Teoreticky by mohl být použit grafen, problém je
v tom, že se zatím dělají trubičky v milimetrových délkách, což má k
uvažovaným 60-70tkm lana dost daleko. Další problém jsou poruchy ve
stěnách trubiček z grafenu, které drasticky snižují jeho pevnost.

JF