Ceska Posta a poniceni baliku

Petr Zahradnik clexpert na clexpert.cz
Čtvrtek Září 5 13:25:27 CEST 2013

Původní zpráva ze dne 5.9.2013 od Šerých Jakub:

> To vubec nechapu. Prece, kdyz si pojistim balik treba na 10000, tak
> za to zaplatim nemale pojistne, a pokud mi ho posta ztrati, podle
> meho by to mela vyplatit, i kdyby v baliku byl zabaleny jen
> pozlaceny prd. V te reportazi ovsem rikali, ze v takovem pripade
> musim ja dokazovat, ze jsem skutecne posilal vec za 10000.

Mně to přijde naprosto logické. Pojištění funguje jako pojištění,
nikoliv abys na tom vydělával. Pokud si pojistíš vybavení bytu na 2
miliony a máš v něm pouze postel, která ti shoří, tak také nedostaneš
2 miliony, ale několik tisíc za postel.

Pojištění balíku funguje stejně. Ty si zvolíš hodnotu pojištění, podle
toho zaplatíš pojistné. A pokud dojde ke ztrátě nebo poškození, řeší
se to podle skutečné hodnoty. Jestliže pošleš balíkem pět kilo švestek
a pojistíš je na 50 tisíc, pokud je po cestě pošťáci sežerou, rozhodně
nedostaneš 50 tisíc :-)

> Prijde mi to naprosto zvracene a presne odpovidajici stavu naseho
> pravniho kocourkova. Tam to ukazovali na prikladu historicke
> pohlednice za radove tisice, kterou si mezi sebou pojistenou
> posilali sberatele. Jak budete u takovehle veci dokazovat jeji
> skutecnou sberatelskou hodnotu, kdyz realne je to kousek papiru,
> ktery kdysi stal asi tak petikorunu?

Není v tom problém, pokud tento obsah pošleš tou zásilkou, která je
pro tyto účely určená.

Peníze, drahé kovy a kameny a výrobky z nich, šperky a obdobně cenné
věci, cenné papíry (cestovní šeky, šeky na doručitele, směnky apod.),
platební karty, poukázky na odběr zboží nebo služeb mohou být obsahem
poštovní zásilky jen tehdy, je-li to u určité poštovní služby výslovně
stanoveno.

Petr Zahradník, počítačový expert

Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem