OT: Remanentní magnetismus

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Čtvrtek Listopad 28 17:21:16 CET 2013

Zdravím,
  ano, ano, měl bych vrátit diplom, za mých mladých let jsme měli prakticky
celý jeden předmět jen o relé, samozřejmě jsme to brali, ale co člověk
pak denně nedělá.. Nu znáte to :-).
  Já zkoumal několik plochých telefonních relé (používaných např. v systému
P51) a tam se kotva přitahuje k jádru natěsno, bez jakékoliv mezery. Ovšem
až teď jsem si uvědomil (nebo znovu vzpomněl :-) ), že ten mosazný plíšek
je na druhé straně relé, kde je kotva připevněna k jádru, a kromě zmíněné
"vzduchové" mezery zajišťuje a vymezuje i pružný pohyb kotvy. Takže ano,
zcela pravda. A potvrzuji, že u B4 žádný takový prvek zajišťující vzduchovou
mezeru nebyl. A ve startérech zřejmě také není.
  Tak první půlku problému máme za sebou :-). A teď tedy zpřesněná otázka:
Co se fyzikálně děje ve zcela uzavřeném mag. obvodu, že při postupném poklesu
budícího proudu zůstane tak dobře zmagnetovaný ? Trošku mi to připomíná
supravodivost, kde taky dokud ten proud nějak nevybijete, tak tam teče...
Jak to, že je potřeba tolik síly na utržení ? U té B4 nebyl moc velký rozdíl
při nuceném utržení odbuzeného a plně buzeného magnetu - rozdíl jste poznali
teprve, když už vznikla malinká mezera: buzený magnet se snažil přitáhnout
zpátky, zatímco odbuzený to okamžitě vzdal a úplně odpadl...
  Zdraví Pavel