Re: Mikropájka

Petr Labaj labaj na volny.cz
Úterý Listopad 19 10:35:19 CET 2013

Co to znamena, kdyz se rekne, ze se pajecka neda pouzivat?
To jako ze se vyhreje na prilis malou nebo naopak velkou teplotu,
nebo teplota kolisa, nebo v cem je problem?

Prece pajecka je jeden z vubec nejjednodussich elektrickych
pristroju - prevest elektrinu na teplo je ten vubec nejjednodussi
fyzikalni princip.
Urcite bude rozdil mezi obycejnou pajeckou a nejakou high-tech,
ktera pouziva VF ohrev nebo jine kosmicke technologie, ale o
tam tady neni rec.

Ale mezi temi obycejnymi snad nema az tak v cem byt dramaticky
rozdil. Topne telisko je trivialni zalezitost, termoclanek taky. Jejich
vzajemne umisteni taky neni nic dramaticky sloziteho.
Hroty jsou kus pozelezene medi, tak to taky neni zadna mise na Mars.
A ze by vyrobce nebyl schopny naprogramovat nejaky jednoduchy
PID regulator, aby udrzel teplotu hrotu v rozumne toleranci, to se
mi ve 21. stoleti taky nejak nezda.
Uznavam samozrejme vyhodu vyssiho vykonu a pripadne nejake
inteligence, jako je napr. snizovani teploty hrotu pri necinnosti.

Ja mikropajecku pouzivam malo, vetsinou delam trafopajkou
nebo horkovzduchem. Ale kdyz uz ji pouzivam, tak mezi nima
zadny zasadni rozdil nevidim. Hroty si dokonce delam sam na soustruhu
ze zeleza, funguji stejne dobre jako ty originalni (jen je delam kratke,
prece jen tepelna vodivost zeleza je o dost horsi).

Uz jsem pajel i hrebikem, ktery jsem drzel v kombinackach a nahrival
na sporaku (opravoval jsem jedne kamaradce tranzistorak, a ona
doma nic jineho nemela), taky to slo. Uznavam, ze timhle uz se pajelo
hur, ale mezi normalnimu mikropajkami v pripade pouziti stejneho
hrotu fakt zadny zasadni problem nevidim.

PL