V cem simulovat 5..10GHz kovovy rezonator?

Marek Peca marek na duch.cz
Pondělí Listopad 11 19:57:16 CET 2013

Ahoj,

> koeficient kvality je pomer celkovej ulozenej energie a energie spotrebovanej
> v jednej periode kmitov. Diery (pokial ten rezonator cez ne nesvieti) Q
> neovplyvnuju. Takisto, pokial cez ne nebudes interagovat s polom vo vnutri
> nezmeni sa ani rezonancna frekvencia.

tohle nechapu. Pokud nadelam hodne malinkate diry (mikroskopicke), rekneme
50% plochy provrtam a promenim ve vakuum, tak by se to snad melo projevit
jako zmenseni vodivosti na 50%, ne? (A timpadem umerne snizeni Q.)

Pokud budou diry "velke", bude pole vykukovat ven. Otazka je, kde je
presne delitko mezi velke a mikroskopicke a co je presne mezi tim. Kolega
z radia mi moji domnenku, ze se derovany plech muze jevit jako trochu
elektricky delsi, potvrzoval, ale po Tvoji odpovedi si teda nejsem jist,
kde je pravda.

Aby bylo jasne, o jak asi velke diry mi jde, tak pri 5GHz treba kruhove,
d=2..3mm.

> Tych 30000 by som tipoval skor na nizsie frekvencie, v GHz oblasti to bude
> menej (vodivostne straty stupaju s frekvenciou).
>
> Tu slucku treba strcit nie len kolmo na E pole, ale podla moznosti do miesta
> kde ma H pole rozumne velke maximum. Inak sa tam nenaviazes.

Snaha byla. Nicmene u TE021 je to tak trochu potiz, protoze ma u vsech
sten minimum -- predpokladam, ze jedina sance je, ze jak ta smycka trochu
kouka dovnitr, chyti se aspon za kus toho H pole. Snazil jsem se o to v
obou pripadech, ale vysledky moc presvedcive nejsou, minimalne u toho
buzeni ze dna.

> Nezabudni ze ide o rezonator so stojatou vlnou. Mas tam sice oscilujuce,
> ale fixne rozlozene E aj H. Pre lepsie vysledky si nezabudni v
> simulatore odkliknut PEC material :-)))

Nektere simulacni rezimy ani nePEC neumoznuji, budu rad, kdyz mi to bude
kmitat v spravnem vidu s jakymkoli matrosem, prozacatek.

> Meranie Q cez S11 je velmi 'tricky'. Najlepsie vysledky dostanes ak budes
> kriticky naviazany, to ale nie je jednoduche dosiahnut. Akonahle budes
> podkriticky, alebo nadkriticky naviazany |S11| bude viacmenej stale rovne 1 a
> faza konstantna.
>
> Zmerat koeficient vazby vyzaduje pomerne zlozitu kalibraciu energetickej
> bilancie a je to citlive napriklad aj na prisposobenie na meracom porte (cast
> energie sa odraza naspat, co sposobuje pomalsie vytekanie energie z dutiny).
> Ak tam mas este jednu antenu ovela lahsie sa meria S21.

Diky za tip. S tim pruchodem jsem puvodne nepocital, ale mozna by se to
dalo pro pokus tak upravit.

Pocital jsem s tim, ze bych smycku nepridelal napevno, ale umoznil ji
tahanim dratku ven trochu "ladit". Kazdopadne, sam bych si na mereni
netroufl, ale prof. z elmag.org udajne ma mereni Q jako konicek a proti
memu pokusu nic nemel, tak snad urcita sance je i s tim holym S11...

Jeste mi prosim rekni, ktery ze tri resicu CST mam pouzit na rezonator s
takovymto nezakladnim videm, viz minuly mail. Pomohlo by mi analyzovat
casovou odezvu v nejakem neCST programu, treba tom harminv?

Diky,
M.