OT: může rozmrazování mrazůku fénem poškodit chladicí soustavu?

Václav Ovsík vaclav.ovsik na gmail.com
Neděle Listopad 10 16:03:23 CET 2013

Zdravím,
mám takový malý offtopic dotaz $SUBJ.

Obšírněji:
Vzhledem k problémům s termistorem v mrazáku kombinované lednice, kdy
mrazák přemražoval - displej ukazoval zvyšující se teplotu a spouštěl
alarm, ale ve skutečnosti jsem zjistil nakonec teploměrem teploty značně
nízké < -35°C

Protože byla na výparníku námraza, tak jsem chtěl mrazák rozmrazit
rychle a použil jsem fén.

Pak jsem zkoušel mrazák opět spustit, ale problém s regulací zase
přetrvával. Po několika dnech jsem provedl zase ono rychlé rozmrazení
fénem a postupně došel k domácí úpravě, že jsem do série s termistorem
z mrazáku vložil trimr a nastavil cca 3k. Zřejmě termistor ztratil
hermetičnost a měl menší odpor pro danou teplotu - nevím.
Leda by došlo naopak u regulace k nějakému výpadku sériové EEPROM
s nějakou konstantou. Trimrem jsem nastavil/odměřil hodnoty odporu čidla
pro hodnoty na displaji, tak jak to očekávala řídící jednotka. Byla to
exponenciála a hodnota termistoru byla dle teploměru do mrazáku
vloženého nižší v regulované oblasti kolem -18°C zhruba o ty 3k.

Takže jsem pořešil problém s regulací - bohužel posléze nastal problém
s okruhem chlazení, který vytrvale vykazuje zhoršující se tendenci.
Kompresor mrazáku běží trvale (je to dvou kompresorová lednice)
a wattmetr ukazuje zhruba pouze 40W. Při zapnutí krátce žere kolem 80W
a docela rychle to klesá k těm cca 40W.

Je mi divné, když to tak "dobře" chladilo předtím, že teď vzal okruh jak
se zdá úplně za své. Buď je to teda shoda okolností, nebo jsem to
dorazil tím fénem. :(.

Lednice je 13 let stará. Liebherr KGT4046. Ptal jsem se dvou servisů,
jeden navrhl výměnu chladiva (1.5 - 2kKč). Druhý, autorizovaný servis
Liebherr mi sdělil, že můžu být rád, že jela 13 let a bude kompresor
vyběhaný a nemá cenu do toho už investovat.

Už pomalu vybírám novou. No na výběr vlastně vůbec nemám, protože když
chci malou hloubku do cca 62cm a výšku 200cm +- 2cm, tak si vlastně mohu
vybrat jenom 2 typy BEKO :(.

No stejně by mě zajímalo, jestli jsem to podělal tím fénem. Zkoušel jsem
hodit do vyhledávače rozmrazování fénem a narazil na černou
kroniku, že někdo takhle podpálil barák :-(). Bohužel nenapsali
mechanismus vzniku požáru. Kdyby někdo foukal hodně teplý vzduch, tak by
možná pod tlakem mohlo uniknout chladilo (isobutan) a mohlo to třeba
blafnout?

Máte k tomu někdo nějaký poznatek?
--
Zito